GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościŚmiertelne kłamstwo
Strona 1 z 3
Z jednej strony adaptacja opowiadania Tołstoja w tłumaczeniu Jarosława Iwaszkiewicza na scenę Teatru Wybrzeże „pachnie papierem", bo wszystko dzieje się przy tym samym rodzinnym stole, a wypowiadane kwestie są na początku cytatami z narratora tego dziełka, tzn. Iwan Iljicz mówi o sobie w trzeciej osobie. Z drugiej strony takie ujęcie można potraktować jako stopniowanie napięcia, przygotowanie do dramatu chorego człowieka, którego cierpienie i nadciągająca śmierć są nieustannie „owijane w bawełnę". Nikt nie traktuje go serio, nie wyraża się wprost, ani żona, ani córka, ani lekarz.
Minie trochę czasu, gdy dramat się zaostrzy i jego bohaterowie zaczną mówić we własnym imieniu, swoimi słowami. W przedstawieniu tego nie ma, ale w opowiadaniu autor porównuje nieczułe, bezosobowe traktowanie choroby Iwana Iljicza przez lekarza, jako analogiczny stosunek sędziego Iwana Iljicza do podsądnych, z którymi stykał się w swej praktyce prawniczej. Np. w książce jest taki fragment: „Ale summa summarum – pyta Iwan Iljicz – czy to groźna choroba?... Lekarz surowo nań spojrzał jednym okiem sponad okularów, jak gdyby mówił: podsądny, jeżeli nie będziecie się trzymali granic zadawanych wam pytań, będę zmuszony wydać rozkaz usunięcia was z sali posiedzeń." |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |