GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościŚmiertelne kłamstwo
Strona 2 z 3
Spektakl Śmierć Iwana Iljicza w reżyserii: Franciszka Szumińskiego i z dramaturgią Małgorzaty Jakubowskiej musi zastosować skróty w relacjonowaniu postępów choroby. Aktorzy swoją grą, mimiką, gestykulacją, natężeniem głosu podnoszą temperaturę toczącego się sporu pt. „jaka to choroba?" Dla lekarza i rodziny Iwana Iljicza być może ważne jest stwierdzenie czy chodzi o „błędną nerkę, chroniczny katar albo chorobę ślepej kiszki". Iwanowi Iljiczowi chodzi po prostu o życie. Tylko służący Gierasim, który obsługuje swego pana, traktuje cierpiącego po ludzku, nie wymądrza się w sprawach choroby, nie kłamie, że jest lepiej, że będzie wszystko dobrze. To bardzo ważna mądrość wynikająca z tekstu Tołstoja, ważna nauka płynąca z doświadczenia wielkiego pisarza.
Można snuć rozważania dlaczego ten akurat fragment ogromnej spuścizny Tołstoja został wybrany do adaptacji przez Teatr Wybrzeże z Gdańska i dlaczego akurat to przedstawienie zostało zakwalifikowane do Warszawskich Spotkań Teatralnych. Wszak propozycja gdańskiej sceny zawiera o wiele więcej ciekawych i atrakcyjnych widowisk, mocniej uscenicznionych, jak np. dramat Słowackiego Lilla Weneda, jak Sekretne życie Jarosława itd. Dlaczego właśnie oglądaliśmy ten w sumie wyciszony spektakl z bardzo stonowaną, wręcz tajemniczą rolą Krzysztofa Matuszewskiego?
Można przypuszczać, że jest to wynik naszych zbiorowych doświadczeń. Żyjemy w przedziale czasu, który stanowi być może jakieś otrzeźwienie po rozpasanym gloryfikowaniu zdrowia, młodości, urody ciała, po setkach reklam, które pokazywały doskonałą kondycję. A teraz przechodzimy do czasów, gdzie jesteśmy zalewani reklamami leków i paraleków na najrozmaitsze dolegliwości, a przy tym wiemy doskonale, że jest taka branża, która w tej chwili przeżywa prawdziwy rozkwit – usługi pogrzebowe. To właśnie na przełomie 2020/2021 śmierć zyskała gwałtownie na ważności i na wartości, i nie mogło w naszym panopticum teatralnym zabraknąć spektaklu ze śmiercią w tytule. Czy jednak nauczyliśmy się przez to nie kłamać w obliczu śmierci? |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |