GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościĆwiczenia z klasyki – Lear contra Mizantrop
Strona 1 z 4
Dokładnie tego samego dnia odbyły się premiery wychodzących z uśpienia dwóch teatrów (w istocie premier tego dnia było więcej). Warszawski Teatr Dramatyczny pokazał Szekspirowskiego Króla Leara, zaś łódzki Teatr im. Jaracza Molierowskiego Mizantropa.
Molier co prawda urodził się 8 lat po śmierci Szekspira, reprezentował inną epokę, inny styl i inną kulturę, ale oba dramaty łączy nie tylko dzień premiery (Mizatropa oglądałam dzień później), lecz także ogólny sens morału i kierunek przesłania. I tu i tam chodzi o pochlebców, którzy kadzą i słodzą, co może prowadzić do poważnych powikłań i dramatów. W obu sztukach tematem wiodącym jest fałsz i obłuda. Oczywiście różnice są większe niż podobieństwa.
U Szekspira trup ściele się gęsto i prawie wszyscy bohaterowie giną tragicznie. U Moliera nie ginie nikt, co najwyżej grozi się tytułowej postaci więzieniem. Wreszcie Król Lear dotyka nie tylko kwestii uczuć, ale też meandrów władzy, w Mizantropie tylko wspomina się o królewskim dworze, a bezkompromisowość głównego bohatera jedynie rujnuje jego plany miłosne i pozycję towarzyską. Tyle teorii, przedstawienie to jednak konkret – od reżysera zależy jak poda myśl autora, jak poprowadzi aktorów, jakich dobierze realizatorów. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |