opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

77 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Trójca Dwójki – Borowicz, Pobłocka, Malicki

 

Jego specjalnością stały się na nowo odkrywane zapomniane dzieła polskich kompozytorów, opery i koncerty instrumentalne. Natomiast pozycję w świecie muzyki ugruntowały występy z orkiestrami zagranicznymi na całym świecie, także sensacyjne przyjęcie poprowadzonych przez niego premier operowych w Paryżu – Hugenoci Meyerbeera czy Moniuszkowskiej Halki w Wiedniu. Powierzenie Borowiczowi wieloodcinkowego cyklu audycji Karnawał instrumentów pozwoliło mu przyjrzeć się tajnikom sztuki pisania na instrumenty używane w orkiestrze symfonicznej. Po kilku odcinkach poświęconych skrzypcom, przyszła kolej na altówki, wiolonczele, były opowieści o instrumentach perkusyjnych, dętych drewnianych, ale te historie mówione wciąż się poszerzają, bo kompozytorzy piszący na orkiestrę rozmaicie traktowali instrumenty, a potrafili wydobyć z nich efekty niedostępne dla innych twórców.

 

Lukasz Borowicz

 

Ten sam instrument brzmiał całkiem inaczej w orkiestrze Glucka, inaczej u Berlioza, a jeszcze inaczej u Straussa. Ciekawe co będzie, gdy Borowicz zacznie omawiać instrumenty, które wymyślali a nawet sami konstruowali kompozytorzy współcześni, jak Fale Martenota w utworach francuskich modernistów, czy tubafony Krzysztofa Pendereckiego? Ogromnym atutem audycji Borowicza jest też to, że prowadzący cykl prezentuje w radiu bardzo ciekawe, wręcz sensacyjne nagrania, których wcześniej nie dało się usłyszeć w innych programach. Autor opowieści zastanawia się dlaczego utwory jednych kompozytorów brzmią lepiej od utworów innych twórców, co można też odnieść do interpretatorów muzyki? Dla Ewy Pobłockiej, znakomitej Chopinistki a zarazem artystki, która dostała się do czołówki artystów dzięki serii zwycięstw w konkursach muzycznych, cykl czwartkowych audycji Zacznij od Bacha to okazja podzielenia się ze słuchaczami życiową fascynacją, jaką jest dla niej muzyka lipskiego kantora. Artystka nagrała m.in. komplet Partit Johanna Sebastiana Bacha. Specyficzna pasja Pobłockiej skłania ją do wręcz metodycznego i pedagogicznego wdrażania tej muzyki w uszy słuchaczy. Sam tytuł audycji został zapożyczony z piosenki Zbigniewa Wodeckiego ze słowami Janusza Terakowskiego. W piosence brzmiało to raczej banalnie „Zacznij od Bacha, nim słońce po dachach zeskoczy, jak kot po nocy ćmej...I zacznij od Bacha, gdy w progu się waha ktoś, kto winien wejść, a może nie...”. U Pobłockiej powiedzenie to nabiera właściwego, poważnego sensu. Autorka najwyraźniej wierzy, że przygodę z muzyką można zacząć od zachłyśnięcia się tą wspaniałą twórczością.

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART