opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-164.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Turandot 23-97.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

43 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Hiob, czyli cierpienie

A co z muzyką Krzesimira Dębskiego? W sekwencjach czysto orkiestrowych korzysta ona z języka neoklasycznego, łagodnie modernistycznego, gdy wchodzi chór i soliści tkanka dźwiękowa upraszcza się, następują liczne ostinatowe powtórzenia, niekiedy subtelnie rytmizowane synkopami, a w popisowych partiach wokalnych trafiają się nawet orientalne melizmaty. Aneta Łukaszewicz, wykonawczyni partii Niewiasty Hiobowej, sięga nawet po wokalizy bardzo zbliżone do Pieśni Roksany Króla Rogera Karola Szymanowskiego. 

 

Hiob 4

 

Sam kompozytor tak charakteryzuje użytą w operze stylistykę: „Stworzyłem na potrzeby tego dzieła taki swój +idiom biblijny+, w częściach +biblijnych+ pojawiają się stylizacje na muzykę barokową, średniowieczną i renesansową. Zderzam te fragmenty ze współczesnymi i z ariami – znów quasi barokowymi. Używam też barokowego instrumentarium". 

 

Hiob 5

 

Oczywiście owa „barokowość" jest raczej umowna, bardziej symboliczna niż np. polifoniczna czy harmoniczna. Partytura chóralna nie zawiera praktycznie żadnych ciekawostek kontrapunktycznych, zaś repetytywność poszczególnych fraz prowadzi do nużącej monotonii. Głosy solistów poddawane są nieraz ciężkim próbom z uwagi na dużą rozpiętość skali i brzmienia partii, a także ich długość, gdy chodzi o głównych wykonawców. Dobrze radzi sobie z tym dosyć patchworkowym materiałem muzycznym dyrygent Tadeusz Karolak. Budzą też podziw soliści, zwłaszcza ponadludzko eksploatowany baryton Adama Kruszewskiego.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART