GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMuzyczne hebraica
Strona 3 z 3
Rapsodia wchodzi w skład większego korpusu muzycznego, w którym kompozytor dążył do stworzenia własnego, żydowskiego języka dźwiękowego. Wstrząsające wrażenie ze względu na swą lapidarność wywiera rapsod Arnolda Schönberga „Ocalały z Warszawy” op. 46. Zarazem uznać go można za rodzaj reportażu muzycznego z getta, do którego realiów w dobie likwidacji odnosi się partia recytatora, utrzymana w zmiennym tempie i momentami przechodząca w skandowanie komend. Rozwija się na tle dyskretnie ilustracyjnej orkiestry, by w kulminacyjnym momencie ustąpić miejsca intonowanej unisono przez chór męski modlitwie – hymnowi „Sh'ma Yisrael” (Słuchaj Izraelu, hebr. שְׁמַע יִשְׂרָאֵל).
Zatoczywszy okrąg powracam do motywu kadisz. Monumentalną III Symfonię tak zatytułowaną skomponował Leonard Bernstein w 1963 roku w związku z zabójstwem prezydenta Johna Kennedyego. Przeznaczona jest ona na rozbudowany aparat wykonawczy, złożony z narratora, sopranu dziecięcego, chóru i orkiestry. W utworze tym, do którego tekst opracował sam kompozytor, wadzi się on z Bogiem, nie zwalniając go z odpowiedzialności za całe zło w jego dziele stworzenia (już po śmierci kompozytora w partii recytatora wprowadzono odniesienia do Holokaustu). Zamyka utwór Sen Boga, ujęty w formę Scherza z imponującą fugą w punkcie kulminacyjnym. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |