GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMuzyczne hebraica
Strona 2 z 3
Za czasów nazizmu, niczym w Radiu Erywań, nie wiedziano, czy był on pochodzenia żydowskiego, ale, na wszelki wypadek, nie grano jego muzyki, skoro był autorem Kol nidre d-moll na wiolonczelę i orkiestrę op. 47. Stanowi ono nawiązanie do modlitwy w wigilię święta Jom Kippur (Dnia Pojednania, w Polsce szerzej znanego jako Sądny Dzień), kiedy unieważnione zostawały poprzednio złożone ślubowania i przysięgi. Kompozycja posiada formę Adagia, w którym solowy głos wiolonczeli naśladuje śpiew kantora, a w akompaniamencie w składzie orkiestry istotną rolę odgrywa harfa.
Do utworu tego po 36 latach nawiąże Ernest Bloch w swej Rapsodii hebrajskiej „Salomon” na ten sam skład, co dzieło poprzednika. Mimo absolutnego charakteru muzyki można dosłuchać się w niej programowej inspiracji Księgą Koheleta. Na materiał tematyczny kompozycji składają się: rozpoczynający ją solowy lament wiolonczeli, który stopniowo ustępuje miejsca rytmom tanecznym, poddawanym następnie przetworzeniom. Ekstatyczny ton powraca pod koniec drugiego ogniwa, w czym niektórzy upatrują przywołanie motywu Vanitas czyli wersu o „marności nad marnościami”. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |