opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

69 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Śpiewanie repetytywne

Wkraczający do mieszkania urzędowi strażnicy zjadają mu śniadanie, on się skarży na nich do sądu, w rezultacie strażnicy zostają na jego oczach brutalnie skatowani. To jedna z najbardziej drastycznych, naładowanych przemocą scen w operze Proces Philipa Glassa. W pozostałych  wszystko toczy się w miarę normalnie, ludzie są kulturalni, elegancko ubrani, politycznie poprawni. Ale może dlatego całemu przedstawieniu towarzyszy napięcie, strach, że coś złego czai się, że lada chwila na głównego bohatera Józefa K. zwali się jakieś nieszczęście.

 

Kafka 1

 

Nastrój niepewności i niepokoju potęguje muzyka, niby całkiem przystępna, zjadliwa, tonalna, oparta na harmonicznych trójdźwiękach, ale jakby mechanicznie, obsesyjnie powtarzanych. Ponoć Glass nie chciał, by jego muzykę nazywać minimalizmem, wolał określenie – twórczość repetytywna. Ten styl komponowania rozpoznaje się już po kilku taktach. Narracja nie tworzy jakiejś szczególnej fabuły, nie ilustruje przebiegu akcji, raczej oplata wykonujących partie śpiewane pajęczą siecią, z której nie ma już wyjścia, nie ma żadnego ratunku.

 

Kafka 2

 

Tak samo było w operze Glassa Echnaton, którą kilkanaście lat temu wystawił Teatr Wielki w Łodzi. Nie wiem, czy słuchacz odróżniłby orkiestrowy akompaniament do Echnatona od tego z Procesu. Również partie wokalne nie dają jakiegoś wyraźnego punktu zaczepienia. Choć nie należą do szczególnie karkołomnych, w większości operują w średnicy poszczególnych głosów i wyraźnie upodabniają śpiew do zwykłego mówienia, do dialogów, a nie duetów. Nie ma tu raczej dwugłosowych, trzygłosowych itd. ansambli, kiedy grupa wykonawców śpiewa ten sam tekst, np. kocham cię. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART