GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDuet idealny
Strona 1 z 3
Kogo należałoby wyróżnić w wieczorze, na który złożyły się pieśni Ludwiga van Beethovena, śpiewaka czy akompaniatora? Choć z oczywistych względów uwagę skupiał na sobie podający tekst i interpretujący poezję w słowie i w muzyce Matthias Goerne, to dla uważnego obserwatora rola siedzącego przy fortepianie Jana Lisieckiego wcale nie była marginalna. To może się wydawać dziwne, że doświadczony śpiewak o dużym dorobku bierze sobie do współpracy pianistę, który mógłby być jego synem.
Prawda, że uzdolnionego, prawda, że też utytułowanego, ale takiego, dla którego towarzyszenie śpiewakowi jest w zasadzie jego pierwszym doświadczeniem artystycznym. I jeszcze takiego, który nie zna języka niemieckiego, a przecież słowa w pieśniach Beethovena mają ogromne znaczenie dla przebiegu „podłożonej" pod nich muzyki. Ale ryzyko się opłaciło. Recital był świadectwem doskonałego uzupełniania się dwóch osobowości artystycznych, głębokiego doświadczenia kulturowego w obszarze niemieckojęzycznym połączonego ze świetną szkołą wokalną, w której udokumentowany wkład złożyły dwie pomnikowe postaci germańskiego śpiewu – Dietrich Fischer-Dieskau i Elisabeth Schwarzkopf, oraz świeżością przeżycia samej muzyki i doskonałością techniczną, która wspierana była przez pilną uwagę, wpatrzenie się niemal „jak w obraz" w postać śpiewaka. Osobowość Jana Lisieckiego, dla którego wielkie młodzieńcze przeżycia i emocje zawarte w pieśniach Beethovena i wyrażane w wykorzystanej przez niego poezji, te wołania o miłość, uwielbienie, ale też obawy, rozterki, podziw i rozpacz itd., są czymś odczuwanym najsilniej i najszczerzej, świetnie broniła ten „nierówny" duet przed rutyną i skostnieniem, jakie występuje w tzw. pewnym wieku. Siła i biegłość śpiewaka wystąpiła z towarzyszeniem wrażliwej natury wyjątkowego pianisty. Dały się po koncercie słyszeć głosy, że właśnie w tym recitalu Lisieckiego ze znanym śpiewakiem młody artysta pokazał swoją klasę, przekonał do swych wyjątkowych kompetencji artystycznych.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |