opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-80.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

63 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Koncert, którego nie było. Poprawka do biografii Chopina

  

Dokument 12

 

15 Chopin,Wien

 

W drugiej recenzji, zamieszczonej w „Wiener Zeitschrift für Kunst, Literatur, Theater and Mode” nr 76, z 27 czerwca 1831, s. 612 nie wymieniony z nazwiska autor, po szerokim omówieniu baletu Theodosia, młodemu Polakowi poświęcił dwa zdania: „Potem na fortepianie dał się słyszeć Pan Chopin w pierwszej części oraz Rondzie i Romanzy przez siebie skomponowanego Koncertu. Kompozycja nie przemówiła niczym szczególnym, ale gra artysty znalazła słuszne uznanie.”

Dopiero w tym kontekście wyjaśniają się słowa Chopina napisane w liście do rodziny 16 lipca 1831, tj. na cztery dni przed opuszczeniem Wiednia: „Pisze mi Ludwika, że pan Elsner kontent był z recenzji, nie wiem, co na drugą powie, bo on mię przecie kompozycji uczył!”

                                                                                          

                                                                             Piotr Szalsza

Przypisy:

 

Materiały te znajdują się w Zbiorach Teatralnych Austriackiej Biblioteki Narodowej oraz w Bibliotece Miejskiej i Krajowej. 

Oto sygnatury wykorzystanych materiałów: – Zbiory Teatralne: „Allgemeine Theaterzeitung and Originalblatt für Kunst, Literatur, Mode und geselliges Leben”, sygn. 104756 C. Th.; „Der Sammler, ein Unterhaltungsblatt”, sygn. 624758 C. Th.; Kärntnertortheater – Theaterzetteln, sygn. 822371 D. Th. – Biblioteka Miejska i Krajowa: „Wiener Zeitung für Kunst, Literatur, Theater and Mode”, sygn. A 107 228; „Österreich – Kalserliche privilegirte Wiener Zeitung”, sygn. F 19111.

Sabina Heinefetter była, obok tenora Franza Wilda, prawdziwą podporą artystyczną Kärntnertortheater. Jej siostra Klara występowała tutaj gościnnie. W swoim pierwszym, napisanym 24 listopada 1830 roku, liście z Wiednia, którego adresatem był dr Jan Matuszyński, Chopin pisał: „Panna Heinefetter w Otellu wczoraj ładna i ślicznie śpiewała”. Dokument 14 – afisz Kärntnertortheater ze spektaklu Otella wyjaśnia ostatecznie wątpliwości historyków co do daty przybycia Chopina do Wiednia po raz drugi. Oto kolejność faktów: 20 listopada 1830 - przyjazd do Pragi; 21 listopada – wyjazd z Pragi; 23 listopada – przyjazd do Wiednia w godzinach porannych; 23 listopada – wieczorem obecność na spektaklu Otella; 24 listopada - list do Jana Matuszyńskiego, omyłkowo przez Chopina opatrzony datą o dwa dni wcześniejszą. Joseph Böhm, wybitny skrzypek i pedagog, współtwórca wiedeńskiej szkoły wiolinistyki. Jego uczniem był m.in. J. Joachim.– Georg Hellmesberger, dyrygent i skrzypek, także uczeń J. Böhma, głowa znanej wiedeńskiej rodziny muzyków. – Joseph Merk, wybitny wiolonczelista niemiecki, stale w Wiedniu przebywający. Jemu to właśnie zadedykował Chopin Introdukcję i Poloneza na fortepian i wiolonczelę op. 3. – Pochodzący z Francji bracia Eduard i Joseph Lewy to znani wówczas w Wiedniu waltorniści. 

4 Wenzel Robert hr. von Gallenberg, kompozytor muzyki baletowej, do roku 1830 zarządca Kärntnertortheater, podczas pierwszego pobytu Chopina w Wiedniu, w roku 1829, umożliwił młodemu Polakowi występy przed tamtejszą publicznością.

Benefisowy charakter koncertu wskazuje, że podobnie jak w roku 1829 Chopin znowu honorarium za występ w Wiedniu nie otrzymał. Na początku swojego pobytu, w liście do rodziny z 22 grudnia 1830 roku, będąc jeszcze w dobrym nastroju i licząc na pomoc życzliwego mu kompozytora Johanna Nepomuka Hummla, pisał: „ponieważ się zna dobrze z Duportem, niegdyś sławnym tancerzem, a teraz antreprenerem Kärntnertorskiego teatru, więc mię wczoraj prezentował. Pan Duport ma być skąpym: przyjął mnie bardzo pięknie, bo może myśli, że ja mu darmo grać będę, ale się myli.”

Friedrich August Kanne był także znanym w Wiedniu kompozytorem. Jego liczne śpiewogry w latach dwudziestych i trzydziestych XIX stulecia często prezentowane były na scenie Theater in der Leopoldstadt.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART