opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 wrzesień 2020       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

18 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Koncert, którego nie było. Poprawka do biografii Chopina

  

Dokument 11

 

14 Chopin,Wien

 

„Allgemeine Theaterzeitung” nr 73 z 18 czerwca 1831, s. 299: „W akademii, która miała miejsce w dniu 11 czerwca, rozpoczętej wykonaniem uwertury Euryanthe Webera, usłyszeliśmy pierwszą część nowego Koncertu na fortepian, skomponowanego i wykonanego przez Pana Fryderyka Chopina. Ten młody muzyk z Warszawy, dla zaspokojenia swojego umiłowania muzyki od dłuższego już czasu przebywający w Wiedniu, należy do tego gatunku artystów, którzy nie pragną bynajmniej zdobyć sobie ulotny poklask poprzez uprawianie zabawnych i modnych błahostek muzycznych. Dąży on do tego, aby w dziełach swoich móc bez skrywania wypowiedzieć własne intencje artystyczne. Powaga stylu uwarunkowana jest już przez samą tonację e-moll, którą kompozytor posługuje się z wielką pomysłowością i znajomością sztuki harmonii. W jego motywach odnajdujemy oryginalność i głębię, okresy muzyczne dzięki pięknu linii basu są interesujące, a pasaże ukazują nowe figury w partii fortepianowej. Mówiąc o owych zaletach, z których ta ostatnia należy do rzadkości, wspomnieć jednak trzeba, że niektóre pasaże, rozciągnięte trochę za bardzo pod względem rozmiarów, są za mało wzmacniane poprzez silniejsze akcenty w orkiestrze. Gra jego ujawnia najwyższą biegłość, przy bardzo dyskretnym uderzeniu. Figury wykańczane są czysto, lecz takt zmienia młody wirtuoz zbyt dowolnie, nie troszcząc się o skierowanie uwagi publiczności na odbiór wspanialej, pełnej napięcia kadencji. Są to jednak sprawy uboczne, które przy tak wielkich zaletach same przez się ulegną poprawie dzięki ćwiczeniom i doświadczeniu. Artysta, po zakończeniu I części Koncertu, wykonywanego w dwóch odcinkach, otrzymał aplauz i był wywoływany. Ten sam zaszczyt przytrafił mu się potem, gdy wykonał Adagio Rondo, w których miejsca melodyjne interesująco wymieniają się ze wspaniałymi figuracjami. Przed wykonawcą zaś stawiają możliwość zademonstrowania gry pełnej wyrazu, jak również biegłości w pasażach. Grał on na dobrze brzmiącym fortepianie dworskiego twórcy instrumentów Konrada Grafa. Żywimy nadzieję, że ten młody wirtuoz zajmie już wkrótce znaczne miejsce pośród najlepszych pianistów. F.A. Kanne.” 

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART