opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

57 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Duże i małe sceny ansamblowe

„Sens opery polega na wzmocnieniu muzyką efektów dramatycznych. Pisać operę, to komponować muzykę zgodną z intencjami dramatycznymi, to oddać władzę muzyki do dyspozycji akcji dramatycznej Kompozytor oddaje swoje natchnienie muzyczne, wyobraźnię melodyczną i harmoniczną na usługi akcji dramatycznej”. – powiedział Bruno Walter, ceniony niemiecki dyrygent. Najprostszy schemat budowy klasycznego dzieła operowego to: aria, duet, scena ansamblowa (tercet, kwartet, kwintet, sekstet), wielka scena z udziałem chóru, finał aktu lub dzieła.

 

Straszny dwor 893-61

 

Z punktu widzenia dramaturgii największą siłę wyrazu mają sceny ansamblowe dające twórcom największe pole do popisu. Myślę, że trudno byłoby znaleźć operę bez takiej sceny. U Mozarta mamy ich kilka; Ach Belmonte! ach mein Leben śpiewają w kwartecie z Uprowadzenia z seraju Konstancja, Blonda, Belmonte i Pedrillo, w Weselu Figara mamy w III akcie wyjątkowo udany sekstet Riconosci in questo amplesso una madre z udziałem Marceliny, Zuzanny, Don Curzio, Almavivy, Figara i Bartolo. Równie udane są oba sekstety z Don Giovanniego. Najpierw w II akcie Sola, solain buio loco, śpiewają go: Donna Elvira, Donna Anna, Zerlina, Leporello, Don Ottavio, Masetto. Wszyscy oni  spotykają się w finale po scenie pochłonięcia tytułowego bohatera przez piekielne płomienie. Sekstet jaki śpiewają nazywany jest moralizatorskim, a jego istota sprowadza się do stwierdzenia, że zło zawsze zostanie ukarane. Niestety, ten fragment partytury często bywa pomijany w scenicznych realizacjach. Giocondzie Ponchiellego zachwycamy się kwintetem A te questo rosario z IV aktu. Na długo zapada w pamięć piękny kwartet Ni boleści, ni rozkoszy z tkliwą duszą nie podzielać śpiewany przez Hanną, Jadwigę, Zbigniewa i Stefana w III akcie Strasznego dworu Moniuszki. Podobnie jest w przypadku kwintetu Quell’otre, quel tino z I aktu Falstaffa Verdiego. Nawet Ryszard Wagner, który jak powszechnie wiadomo uciekał w swojej twórczości od tradycyjnych konstrukcji operowego dzieła, w finale III aktu Śpiewaków norymberskich skonstruował ansamblową scenę. Znacznie wcześniej bo już na początku swojej artystycznej drogi w 1842 roku skomponował wielką historyczną operę Rienzi, ostatni trybun Rzymu niemal w całości zbudowaną z ansamblowych scen od pierwszego rozbudowanego sekstetu Hier ist’s, hier ist’s! z udziałem chóru poczynając.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART