opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

80 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Dwa baletowe wspomnienia

Podczas przymusowej izolacji, zamiast zastanawiać się, czy ta światowa pandemia nie jest przypadkiem – jak twierdzą niektórzy – wszechświatową ściemą, pogrążyłem się w baletowych retrospekcjach.

 

Skoro nie ma już wśród nas tak barwnych balerin jak Bittnerówna, Sawicka, Krzyszkowska, Cieślikówna czy Boniuszko, artystek niezwykłych zarówno na scenie, jak i w życiu, wypada przyjrzeć się niektórym ich następczyniom. Nie ma wśród nich ani jednej, która – jak Barbara Bitnerówna – byłaby wierna przez całe życie temu samemu mężczyźnie (tenor Lesław Finze), utrzymywała przez całą karierę – jak Olga Sawicka – ksywę „poezja zdziwienia” (kiedyś tak o niej Jan Berski), równie inteligentnej i przebiegłej – jak Maria Krzyszkowska – pozostającej najdłużej na warszawskim świeczniku, aż tak skupionej na karierze – jak Irena Cieślikówna – że nie zauważyła jak jej mąż idąc do kiosku po papierosy zamiast wrócić, wyjechał do Ameryki, czy – jak Alicja Boniuszko – która nigdy nie uległa pokusom kariery warszawskiej, czym przedłużyła sobie bezcenne lata tańczenia, prestiż i powszechny szacunek na Wybrzeżu.

 

W następnym pokoleniu dokonania tak utalentowanych balerin jak Elżbieta Jaroń i Bożena Kociołkowska zdominowało istnienie, działalność oraz matrymonialna koligacja Marii Krzyszkowskiej. I nie pomogła tu ówczesna publicystyka Ryszarda Gontarza (kto to pamięta !) czy pretensjonalna książka Pierwsza dama baletu warszawskiego (wydana stosunkowo niedawno). Z rówieśnego mi grona balerin tańczących na pointach do tego wspomnienia wybieram dwie najwybitniejsze, a zarazem pozawarszawskie.

 

Kariera Romy Juszkat związana jest z Conradem Drzewieckim, ale rozpoczęła się w Bydgoszczy. Tam natychmiast po poznańskim dyplomie zatańczyła Zaremę i Julię, a był to wtedy bodaj najlepszy okres bydgoskiego zespołu, kierowanego przez Rajmunda Sobiesiaka. Opowiadano – co cytuje na własne ryzyko – jak wschodząca wówczas gwiazda na bankiecie, wydanym na jej cześć w restauracji po premierze Fontanny Bachczysaraju znudzona wydłużającymi się komplementami, postanowiła opuścić towarzystwo. Wstała i zabierając przewieszony na krześle szal, skierowała się ku wyjściu. Nie zauważyła, że zamiast szala schwyciła zwisający ze stołu obrus i pociągnęła za sobą całą zastawę stołową z sałatkami, śledziem po japońsku, ogórkami warszawskimi, ćwikłą i groszkiem z marchewką. Ale na szczęście bez butelek z napojami, które zdążyli przechwycić uczestniczący w tej fecie baletowi adoratorzy.

 

Po powrocie do Poznania w roku 1963 rozpoczął się dwadzieścia kilka lat trwający okres olśniewającej kariery Romy Juszkat. Nie przyćmiła jej obecność na tej samej scenie Olgi Sawickiej, a wśród rówieśnych konkurentek tak świetnych tancerek jak Anna Derengowska, Lubomira Wojtkowiak, Ewa Pawlak, czy Anna Staszak.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART