GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystkie opery Ryszarda Wagnera (11)
Strona 13 z 14
Pretensje i intrygi Fryki, która tak naprawę chce tego samego, troskę i niepokój Wotana, zapowiedź śmierci Zygmunda, wreszcie rozdarcie Brunhildy, która broni miłość i nie może się pogodzić z wyrokiem Fryki, prowadzi do buntu i sprzeciwieniu się woli Wotana. W muzyce III aktu dominują motywy Wotana i jego władzy, oraz motywy Brunhildy i jej uczuć.
Splatają i przenikają się one nawzajem tworząc muzykę o ogromnym ładunku ekspresji. Muzyczny portret Wotana dodaje do sugestywnego obrazu władcy, obraz troskliwego ojca i nieubłaganej ręki wymierzającej boską sprawiedliwość. Na Walkirii kończy się dramat bogów, a rozpoczyna dramat ludzi. Bogowie zostają zepchnięci do roli obserwatorów i niemych świadków walącego się w gruzy świata. Nic nie jest już w stanie odwrócić wiszącego nad władzą bogów Fatum.
W Zygfrydzie, kolejnej części tetralogii, pojawia się już nie Wotan – władca, lecz Wotan – pielgrzym, filozoficzny obserwator zmieniającego się porządku świata. W jego muzycznym motywie słychać powolne kroczenie pielgrzyma w głębokim zamyśleniu. Pierwsze wykonanie Walkirii odbyło się 26 czerwca 1870 roku w monachijskim Hof und National Theater. Podobnie jak w przypadku Złota Renu prapremiera Walkirii odbyła się na życzenie króla Ludwika II, wbrew woli Wagnera. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |