GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystkie opery Ryszarda Wagnera (11)
Strona 11 z 14
Jak pięknie splatają się motywy wiosny i majowej nocy w pieśni Zygmunda w ostatniej scenie pierwszego aktu. Podobnie jest z motywami Wälsungów i Hundinga w pierwszym akcie oraz troski Wotana i niedoli bogów w drugim akcie. Motyw losu towarzyszy motywowi pieśni śmierci, a motyw miłości współgra z motywami Zyglindy i Zygmunda.
Zresztą partytura Walkirii ma kilka wyjątkowej piękności fragmentów. Należą do nich: uwertura, w której szaleje potężny pełen grozy żywioł, wielki duet miłosny w finale I aktu, pełen dramatycznych nut dialog Wotana i Fryki w pierwszym obrazie II aktu, proroctwo Brunhildy z I sceny III aktu przepowiadające rychłą śmierć Zygmunda i zapowiadające przyjście na świat Zygfryda. Właśnie w tym momencie pojawia się po raz pierwszy bohaterski motyw Zygfryda, zapowiedź kolejnego ogniwa tetralogii.
Opisana wyżej scena uśpienia i pożegnania Brunhildy, Wreszcie dwa niezwykłej urody fragmenty czysto instrumentalne, otwierający ostatni akt muzyczny obraz pędzących po niebie Walkirii – jazda Walkirii, zwana też cwałem Walkirii oraz słynny finałowy czar ognia – muzyka o porywającej sile wyrazu, niezwykłej barwności i intensywności. Już pierwsze takty uwertury obrazujące gwałtowną burzę i nawałnicę szalejącą nad światem, są wstępem do niezwykle emocjonalnego potraktowania muzyki tej części Pierścienia. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |