GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystkie opery Ryszarda Wagnera (9)
Strona 9 z 14
Pierwsze inscenizacje cyklu Der Ring des Nibelungen odwoływały się w swoim scenicznym kształcie do wskazówek pozostawionych przez samego Ryszarda Wagnera, który starał się drobiazgowo ingerować w to co działo się na scenie zwracając szczególną uwagę na reżyserię ruchu. Jego partytury zawierają dokładne wskazówki reżyserskie (didaskalia). Po śmierci kompozytora strzegła ich bezwzględnie Cosima, jego żona. Prapremierowa inscenizacja pełnej tetralogii była dziełem samego Ryszarda Wagnera, który wykonanie dekoracji, według projektów Josefa Hoffmanna, powierzył braciom Maxowi i Gottholdowi Brücknerom, kostiumy zaprojektował Carl Emil Doepler. Dyrygował Hans Richter.
Odnotowano wówczas czas wykonania całego cyklu, który wyniósł czternaście i pół godziny. Pierwsze wykonanie Pierścienia stało się równocześnie wydarzeniem towarzyskim najwyższej rangi – wśród gości obok cesarza Niemiec Wilhelma I i cesarza Brazylii Pedro II znaleźli się między innymi Franciszek Liszt, Anton Bruckner, Camille Saint-Saëns, Piotr Czajkowski, Edward Grieg, Lew Tołstoj i Fryderyk Nietzsche. Głośny sukces prapremiery sprawił, że dziełem szybko zainteresowały się inne teatry. Trzeba było zaledwie kilku lat by Ring, mimo ogromu problemów jakie stwarzała jego realizacja, zaczął pojawiać się na światowych scenach. Pierwszy raz, poza Bayreuth, wystawiono go w Monachium (1878), następnie w Wiedniu (1879), Hamburgu (1880), Berlinie (1881), Londynie (najpierw w maju 1882 w Her Majesty’s Theatre, później w Covent Garden, 1892 i 1898 ), Nowym Jorku (najpierw w styczniu 1889 z Felicją Kaszowską w partii Wellgundy, drugi raz w 1899 z udziałem Jana i Edwarda Reszków), Pradze (1887) i Paryżu (1893). W 1882 roku Angel Neumann zorganizował słynny Wagnerowski Teatr Objazdowy, w repertuarze którego była pełna tetralogia. Pierwszym miastem na trasie rocznego tournée tego zespołu był Wrocław, później Gdańsk, Amsterdam, Rzym, Wenecja, Budapeszt. Polska prapremiera miała miejsce na scenie Opery Lwowskiej w latach 1910-1911. Nigdy jednak nie wystawiono tam tego dzieła w zwartym cyklu, Złoto Renu 24 listopada 1910, Walkiria 10 grudnia 1910, Zygfryd 5 stycznia 1911, Zmierzch bogów 26 lutego 1911. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |