opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

49 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

24. Festiwal George Enescu w Bukareszcie (1)

Mój tygodniowy pobyt w Bukareszcie rozpoczął się od uczestnictwa w dość odważnym w swoim założeniu projekcie, jakim było koncertowe wykonanie opery Peter Grimes Benjamina Brittena pod dyrekcją angielskiego kapelmistrza Paula Daniela. Wydawać by się bowiem mogło, że już sama emblematyczna tematyka tego dzieła, przywołująca postać jednego z najbardziej wstrząsających anty-bohaterów w historii sztuki lirycznej, może zniechęcić wielu słuchaczy. Otóż nic takiego nie miało miejsca, a stało się wręcz przeciwnie. Przepastna Sala Pałacu Kongresów wypełniła się szczelnie publicznością, chętną do odkrywania tajemnic tego arcydzieła sztuki operowej dwudziestego wieku. W zrozumieniu metaforycznej treści zredagowanego po angielsku libretta pomagały jej wyświetlane na wielkim ekranie w głębi estrady animacje wideo, pozostające w ścisłym związku z postępującą akcją.

 

Festival Enescu 8

 

Trudnym do przecenienia atutem całego wykonania była interpretacja stojącego na czele Narodowej Orkiestry i Chóru Radia Rumuńskiego Paula Daniela. Odpowiednio uwydatniając następujące po sobie interludia, sekwencje chóralne a capella, aranżacje pieśni ludowych czy polifoniczne sploty interwencji drugoplanowych ról potrafił on tkać fascynującą w każdym momencie materię muzyczną. W roli tytułowej entuzjazm wzbudził elektryzujący odbiorców całkowitym zaangażowaniem wokalnym i scenicznym tenor Ian Storey, porażający siłą bezbłędnie prowadzonego głosu, a jednocześnie zdolny do zniuansowanego i subtelnego śpiewu w interwencjach o bardziej intymnym charakterze. Wystarczy chociażby wspomnieć o wywołującym ciarki na plecach wykorzystaniu przezeń sotto voce na początku arii „Now the Great Bear and Pleiades”. Storeyowi towarzyszyli soliści takiego formatu jak Lise Davidsen (Ellen Orford), Christopher Purves (Balstrode), Diana Montague (Mrs. Sedley) czy Joshua Bloom (Swallow). W celnie dobranej obsadzie nie było żadnego słabego elementu, a cały aparat wykonawczy w pełni oddał sprawiedliwość Brittenowskiej partyturze. Następny dzień rozpoczął się od zjawiskowego występu Midori, słynnej amerykańskiej skrzypaczki pochodzenia japońskiego, która we współpracy z francuskim pianistą Jean-Yves Thibaudetem zaprezentowała swój fantastyczny talent w programie złożonym z sonat na skrzypce: Schumanna (Sonata n°1 op. 105), Faurégo (oryginalna i frapująca formalną perfekcją Sonata n°1 op. 13), Debussy’ego (Sonata l.140) i Enescu (Sonata n°3 op.25). W ich grze uderzało rzadko spotykane porozumienie w zakresie wszelkich szczegółów i niuansów koncepcji interpretacyjnej, budowanie fascynujących łuków emocjonalnych, kreowanie poetyckich nastrojów i atmosfery emanującej poruszającym uduchowieniem. Szlachetność i liryzm wspólnej narracji muzycznej tej dwójki nieprzeciętnych osobowości artystycznych wynikała też z umiejętności panowania nad w każdym momencie powstrzymywaną i nigdy nieprzerysowaną ekspresją. Szczególnie trudno było nie poddać się urokowi Sonaty Enescu, emblematycznej i zainspirowanej rumuńskim folklorem kompozycji, która w swojej naturalności i liryzmie wyprzedza nawet sonaty Béli Bartóka.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART