GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Czarodziejski flet lub Pieśń Matki” w Opéra de Lille
Strona 4 z 5
Reżyser nieustannie zgłębia istotę zjawiska światła, pokazując, że jego całkowity brak pozbawia wprawdzie człowieka wzrokowego kontaktu z otaczającą rzeczywistością, ale w zamian skuteczniej otwiera go na świat wewnętrzny, i że nadmierna świetlna intensywność może z kolei doprowadzić do wybuchu siejącego spustoszenie ognia.
Pomiędzy dotkniętymi jednym lub drugim nieszczęściem uczestnikami tego przedstawienia, będącymi zarazem aktorami-amatorami, zawiązują się w pewnym momencie bliskie, pełne czułości i zrozumienia relacje, a ich pokazanie stanowi najpiękniejszy i najbardziej wzruszający epizod całej realizacji. Dodać jeszcze należy, że ucieleśniane przez Sarastro światło rozumu nie przynosi w tej inscenizacji radości. To dlatego Castellucci przeciwstawia tej postaci zmysłowość i wspomniane wyżej macierzyństwo Królowej Nocy.
Ideę tę jednoznacznie wprowadza otwierająca drugą część przedstawienia i rozgrywana w ciszy poruszająca scena, w trakcie której trzy siedzące na proscenium matki karmiące odciągają do przypiętych do ich obnażonych piersi butelek mleko, które następnie przelewają do pojawiającej się ponownie w przestrzeni szklanej tuby. W końcowej odsłonie tej zdumiewającej i często wręcz oszałamiającej wizji to właśnie Królowa Nocy rozlewa na ziemię zebrany w ten sposób pokarm, symbolicznie ją nasączając życiodajną substancją. Można się z taką interpretacją popularnego arcydzieła zgadzać lub nie, można się też zastanawiać nad tym, ile w niej jeszcze pozostało z zamysłu samego kompozytora. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |