opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




4 luty 2023       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

29 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Czarodziejski flet lub Pieśń Matki” w Opéra de Lille

Wywołującym niemalże hipnotyczne wrażenia pomysłem jest jednak podzielenie całej powierzchni scenicznej jakby niewidzialną linią i prowadzenie wszelkich działań aktorskich według zasady lustrzanego odbicia. Polega to na tym, że prawie każdy z wykonawców (soliści, chórzyści, tancerze) posiada swojego dublera (z wyjątkiem Królowej Nocy), który równolegle wykonuje te same gesty i ruchy mimiczne twarzy, co jego pierwowzór, imitując nawet - w przypadku wokalistów - układ warg podczas interpretowania kolejnych arii. Można się tylko domyślać, że reżyser chce w ten sposób zwrócić naszą uwagę na występujące u niektórych jednostek rozdwojenie jaźni i na podejmowane przez nie rozpaczliwe próby „scalenia” swojej tożsamości. Pod względem wizualnym ten koncept tworzy atrakcyjne, spektakularne i wręcz magiczne obrazy, niepozbawione jednak dość istotnego mankamentu, polegającego na tym, że niewtajemniczony w tajniki akcji widz może mieć poważne problemy z odróżnieniem niemalże identycznie wyglądających i zanurzonych we mgle postaci. Trudno mu też zapewne zrozumieć treść opery, którą reżyser niestety pozbawił zredagowanych przez librecistę Emanuela Schikanedera, a niezbędnych przecież do śledzenia akcji dialogów mówionych. 

 

Czarodziejski flet,Lille 4

 

Sytuacja ulega fundamentalnej zmianie w akcie drugim, osadzonym w pustej i dość obskurnej przestrzeni scenicznej. Skreślone dialogi z części pierwszej zostają tutaj w pewnym sensie zastąpione deklamowanymi po angielsku rozważaniami o charakterze filozoficznym, których autorką jest Claudia Castellucci, siostra reżysera. Ten ostatni rezygnuje z wszelkich czarodziejskich akcentów i masońskich odniesień, koncentrując się głównie na wątku poszukiwania sensu życia, obrazowanym przez inicjacyjną podróż Paminy i Tamina. Co ważne, przewodnikami tej dwójki bohaterów stają się tutaj osoby pokrzywdzone przez los, usiłujące na nowo się odnaleźć w swoich dramatycznie pokaleczonych, ułomnych ciałach. Są to dwie, powiązane z Królową Nocy i Sarastro grupki postaci. Najpierw pięć wymienionych z imienia i nazwiska niewidomych kobiet dzieli się kolejno z widzami swoimi dramatycznymi życiowymi doświadczeniami, opowiadając o okolicznościach, które je doprowadziły do kalectwa ślepoty i o swoim fizycznym i psychicznym funkcjonowaniu w ciemnościach. Następnie przychodzi kolej na pięciu mężczyzn, ofiary ciężkich poparzeń, którzy na tle przywołującej odgłosy pożaru ścieżki dźwiękowej również wspominają porażające sytuacje, podczas których ogień zdeformował ich twarze, ręce i tułowia.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART