GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSchönberg i Bartók w Teatro Massimo w Palermo
Strona 1 z 6
Pomysł zbudowania ze Szczęśliwej ręki (Die glückliche Händ) Schönberga i Zamku Sinobrodego Bartóka jednego obrazu artystycznego znajduje swoje głębokie uzasadnienie nie tyle w podobnym języku muzycznym - utrzymanym w ekspresjonistycznej estetyce (oba utwory powstały niemalże w tym samym czasie) - co raczej w ich wspólnej tematyce i na wskroś alegorycznym charakterze. W obu przypadkach mamy bowiem do czynienia z tą samą opowieścią o bezkresnej samotności, o nieustannym błądzeniu w ciemnościach i nieudolnych próbach zagłuszenia zamieszkującej w nas pustki.
Niezwykle rzadko dzisiaj wystawiany jednoaktowy dramat muzyczny Schönberga z 1924 roku (przeznaczony na głos barytonowy, dwie role nieme i chór) przywołuje pozornie prostą historię człowieka, który zmagając się z niszczącym go wewnętrznie monstrum, próbuje znaleźć wyzwolenie poprzez poszukiwanie odkupieńczego ideału miłości, a który właśnie wobec niemożliwości nawiązania porozumienia z kobietą ponownie ulega władzy panującego nad nim bez reszty potwora. W gruncie rzeczy mamy tu do czynienia z wieloznaczną treścią o filozoficzno-metafizycznym wydźwięku, odzwierciedlającą w dużej mierze stan psychiczny samego kompozytora, osamotnionego i przeżywającego głęboki kryzys tożsamościowy nierozumianego artysty. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |