GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPostscriptum do szkiców o twórczości operowej Krzysztofa Pendereckiego (6)
Strona 1 z 5
Zapoznanie się z Diabłami z Loudun Aldousa Huxleya oraz Demonami Johna Whitinga podsunęło kompozytorowi pomysł napisania opery na ten temat. W przypadku zamówienia chicagowskiej Lyric Opera jako literackie pierwowzory brano pod uwagę: Piekło z Boskiej komedii Dantego, Fausta Goethego i Mistrza i Małgorzatę Bułhakowa, a więc arcydzieła dotykające spraw metafizycznych.
Gdy pojawiło się zamówienie z Salzburga zrazu rozważano Pannę Julię Augusta Strindberga lub Amadeusza Petera Shaffera. Ostatecznie wybór padł na Czarną maskę Hauptmanna, z którym to autorem spokrewnia Pendereckiego inkwizycyjna tematyka, występująca w jego pierwszej operze – Diabłach z Loudun – oraz innej sztuce dolnośląskiego dramatopisarza, urodzonego w Szczawnie Zdroju, a zamieszkałego w Szklarskiej Porębie, a następnie we własnej willi Wiesenstein w karkonoskim Jagniątkowie (wtedy Agnetendorf), a mianowicie Magnus Garbe (powstałej w 1914, ale ostateczną redakcję uzyskującej na półmetku wyniszczającej wojny w roku 1942). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |