GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPostscriptum do szkiców o twórczości operowej Krzysztofa Pendereckiego (6)
Strona 3 z 5
Praktyką kompozytorską Krzysztofa Pendereckiego stało się wykorzystywanie materiału tematycznego z oper w pisanych mniej więcej w tym samym czasie utworach symfonicznych. I tak reminiscencje z Raju utraconego powracają w II Symfonii „Wigilijnej” oraz w I Koncercie skrzypcowym.
Motywy z Króla Ubu są uchwytne w utworach instrumentalnych z lat dziewięćdziesiątych oraz w Polonezie koncertowym, częściowo wyrosłym z tego, rozbrzmiewające na dworze króla Wacława Bartnika podczas parady wojskowej. Miastem szczególnie chętnie wystawiającym opery Pendereckiego jest Santa Fe w Nowym Meksyku (Diabły z Loudun, Czarna maska). Także wittemberski Stuttgart (Diabły z Loudun, Raj utracony). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |