GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKiedy znika rozsądek rodzą się demony, czyli ciemne chmury zbierają się nad Loudun (2)
Strona 11 z 17
Pierwowzorem dla takiego jego wykorzystania były asemantyczne ustępy wokalne w Wymiarach czasu i ciszy, utworze z wczesnego okresu twórczości – współtworzące najczęściej brzmienia klasterowe, a jeśli nawet on występuje (bezpośrednio przed spaleniem Grandiera), to wyłącznie w charakterze materiału czysto dźwiękowego (brzmieniowego) i pozostaje niezrozumiałym (podobnie będzie ze starannie dobranymi wyjątkami z różnych tekstów w o rok późniejszych: Złożeniu do grobu oraz Kosmogonii).
Jedynie w scenach rozgrywających się w klasztorze urszulanek, dla zaznaczenia kolorytu lokalnego i przywołania odpowiedniego klimatu, pojawiają się ustępy stylizowane na śpiewy liturgiczne (chorał gregoriański oraz responsoria), choć znów podstawę dla nich stanowią zazwyczaj czysto brzmieniowo potraktowane głosy męskie.
Żałować należy, iż kompozytor nie podążył tym tropem, zamiast niewolniczego trzymania się słowa i jego czytelności w partiach solistów, i nie podjął się stworzenia sonorystycznej opery numerowej z dominacją pierwiastka czysto muzycznego (do pewnego stopnia udało się to osiągnąć Tan Dunowi w jego Marco Polo). Swoistego nowoczesnego brutto canta jako przeciwstawienia dla dawnego belcanta. Rozbudowana orkiestra symfoniczna uzupełniona została o instrumenty nie występujące zazwyczaj w tego rodzaju składach jak basowa gitara elektryczna (znak czasu powstania utworu w dobie ekspansji muzyki beatowej), organy elektryczne, a brzmienie niektórych instrumentów, zwłaszcza dętych (fletu), wzorowane jest na elektronicznych modulacjach (we wstępie instrumentalnym do trzeciej sceny, w której Grandier zażywa wspólnej kąpieli w wannie z wdową Ninon). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |