GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKiedy znika rozsądek rodzą się demony, czyli ciemne chmury zbierają się nad Loudun (2)
Strona 1 z 17
Diabły z Loudun są pierwszą operą Krzysztofa Pendereckiego, choć cztery lata wcześniej poprzedzone zostały przez muzykę, napisaną na potrzeby przedstawienia Najdzielniejszy z rycerzy w poznańskim Teatrze Lalek „Marcinek” i częściowo potem wykorzystaną przez Marka Stachowskiego w tak samo zatytułowanej radiowej operze dziecięcej (prapremiera sceniczna w Operze Wrocławskiej).
Jeszcze wcześniej, bo w roku 1963 Penderecki opracował elektroniczną oprawę muzyczną do wstrząsającego radiowego reportażu historycznego Brygada śmierci według relacji Leona Weliczkera o zacieraniu śladów zagłady w obozie janowskim we Lwowie i wykorzystywanych do tego celu więźniach, poddawanych następnie unicestwieniu1.
W Diabłach przywołana zostaje historia wydarzeń, jakie rozegrały się w 1634 we francuskim Loudun. Oskarżono wtedy księdza Urbaina Grandiera (1590-1634), proboszcza od św. Piotra, o sprowadzenie opętania na zakon urszulanek, a zwłaszcza jego przeoryszę – Joannę od Aniołów2. Sam klasztor stał się widownią osobliwego theatrum histerycznego3, w którym główną rolę odgrywała wspomniana mniszka4. Libretto zredagowane zostało przez samego kompozytora na podstawie studium Aldousa Huxleya oraz opartego na nim dramatu Johna Whitinga, wystawionego w warszawskim Teatrze Ateneum przez Andrzeja Wajdę (premiera 2 marca 1963 z Aleksandrą Śląską jako Matką Joanną od Aniołów i Jerzym Duszyńskim w roli księdza Grandiera). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |