GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Simon Boccanegra” Verdiego w Opéra d’Avignon
Strona 2 z 5
Ci wybitni artyści dostrzegli bowiem, że pomimo wspomnianych słabości libretta siła Simona Boccanegry tkwi w emanujących z niego ludzkich pasji, uczuć i intensywnych emocji, posiadających przecież ponadczasowy i uniwersalny wymiar. Otóż akcja opery rozgrywa się w okresie włoskiego Trecento, czyli czasów naznaczonych ostrymi podziałami, konfliktami i krwawymi spiskami, które nastawiły pozbawionego już złudzeń Verdiego niezwykle pesymistycznie również i do szans na powodzenie włoskiej rewolucji z lat 1880 oraz procesu Risorgimento.
Aliści ta przenikliwa i trzeźwa ocena sytuacji politycznej nie przeszkodziła kompozytorowi w tym, żeby zbudować swoją operę na mocnym przesłaniu promującym idee pogodzenia się i sprawiedliwości. Przecież to, czego Simon poszukuje w życiu prywatnym, leży mu również na sercu w odniesieniu do całej Genui, której z woli ludu został wybrany dożą. Pragnie spokojnego rozwoju dla swego miasta w tej samej mierze, co przebaczenia, pokoju i szczęścia dla siebie samego i dopiero co odnalezionej po wielu latach córki. Z jednej więc strony Simon Boccanegra zawiera wszelkie konwencje melodramatu, z drugiej zaś przyjmuje zabarwienie politycznej tragedii o dość dwuznacznym rozwiązaniu. Dominują wszak tutaj siły zła, konflikty interesów, intrygi, przejawy tchórzostwa i kompromisy, a także konfrontacja pomiędzy pewną formą idealizmu i realnymi warunkami sprawowania władzy. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |