GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPowiew ze wschodu, czyli w strasznym borze Mariusza Trelińskiego
Strona 1 z 5
Obydwie opery łączą okoliczności ich prapremier, podczas których wystawione zostały wraz z baletami tych samych autorów: „Jolanta” z „Dziadkiem do orzechów” Piotra Czajkowskiego, a „Zamek Sinobrodego” z „Drewnianym księciem” Beli Bartóka. Potem były już wystawiane na ogół w odmiennych konfiguracjach, z utworami innych kompozytorów jak było w przypadku przedstawienia w nowojorskiej Metropolitan Opera 14 lutego, oglądanego w ramach transmisji w krakowskim kinie „Kijów”.
W „Jolancie” akcja przebiega od mroku, w którym pogrążona jest niewidoma tytułowa bohaterka (wyrazem tego jest orkiestrowa introdukcja, w której ta ułomność znajduje wyraz w ograniczeniu obsady wyłącznie do instrumentów dętych drewnianych), do światła, kiedy pod wpływem miłości dziewczyna odzyskuje wzrok (co w finale omawianej inscenizacji znajduje wyraz w przywdzianiu niepostrzeżenie przez wszystkie postacie, poza ojcem królewny – René - jasnych strojów). W „Zamku Sinobrodego” rzecz przebiega w nieco odmiennym kierunku, od zmroku, kiedy tytułowy bohater sprowadza do swej posiadłości Judytę, swą nową żonę, do panujących tam coraz większych ciemności, wraz z zagłębianiem się w coraz głębszych pokładach przeszłości mężczyzny i skrywanych przezeń tajemnic. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |