GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGeniusz czartem podszyty czyli „Opowieści Hoffmanna” z MET
Strona 1 z 5
Thomas Mann utrzymywał, że wszelka wielka sztuka posiada patologiczno-demoniczne podłoże. Kompozytor Adrian Leverkühn, bohater jego „Doktora Faustusa” specjalnie zaraża się syfilisem, zawierając w ten sposób pakt z Szatanem, by przez pewien czas cieszyć się szczególną erupcją sił twórczych.
Może się wydać, że Bartlett Sher, autor inscenizacji „Opowieści Hoffmanna” w nowojorskiej Metropolitan Opera (31 stycznia, oglądane w krakowskim kinie „Kijów”), przejął się tą tezą na tyle, że sprzymierza Muzę, przybierającą rysy przyjaciela Hoffmanna – Niklausa – z wiecznym ucieleśnieniem Szatana w tym dziele, występującym w czterech osobach scenicznych: Lindorfa w opowieści ramowej, na którą składają się prolog i epilog, oraz Coppeliusa, doktora Miracle’a i Dappertutta w kolejnych wspomnieniach tytułowego bohatera. W ten sposób zazdrosna o swą wyłączność Muza stara się uchronić romantycznego pisarza od miłości, gdyż tylko cierpienia i niepowodzenia prawem kompensacji wyzwalają moce kreacyjne. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |