opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




28 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-80.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

49 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Aleko” po kijowsku

Zapowiadający kolejne spektakle XXI Bydgoskiego Festiwalu Operowego Aleksander Laskowski z radiowej „dwójki” miał nie lada problem układając krótką prelekcję wprowadzającą do występu zespołu operowego i baletowego Opery Narodowej Ukrainy im. Tarasa Szewczenki. Po pierwsze zastanawiał się czy zupełnie pominąć kontekst polityczny wizyty zagranicznych gości w Polsce w czasie ogromnych niepokojów w ich kraju, bo choć polityka nie powinna wkraczać w sferę kultury, to jeszcze w przeddzień spektaklu doszło w Odessie do tragicznego pożaru, w którym śmierć poniosło kilkadziesiąt osób. Po drugie dylemat stanowiła sama konstrukcja programu prezentowanego przez ukraińskich artystów, który w całości składał się z pozycji rosyjskich, wykonywanych w języku rosyjskim i należących do kultury rosyjskiej estetycznie, stylistycznie, a nawet technicznie. Aleksander Laskowski wybrnął z tych dylematów w sposób następujący: na wstępie podziękował artystom z Kijowa, że w tak trudnym dla nich okresie przyjechali do Bydgoszczy, a po drugie stwierdził, że libretto Aleko w dużej mierze przypomina operę Carmen Bizeta, tyle tylko, że zazdrosny Don Jose zabija jedynie Cygankę a oszczędza jej kochanka, zaś zazdrosny Aleko morduje dwie osoby z cygańskiego taboru.

Kijow,Aleko

W istocie analizując program zaprezentowany przez operę i balet z Kijowa można by pójść jeszcze dalej. Nie tylko w stu procentach należał on do strefy rosyjskojęzycznej, co zresztą w Kijowie nie powinno nikogo dziwić, ale pozostawał w obrębie dawnych wpływów Rosji Radzieckiej, a więc prezentował kurczowe przywiązanie do tradycji wykonawczej i staranne unikanie wszelkich „płynących z Zachodu” eksperymentów i wynikających stąd ciągot „rewizjonistycznych” czy modernistycznych w kulturze.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART