GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościNowa inscenizacja „Czarodziejskiego fletu” w Opéra-Bastille
Strona 1 z 4
Po raz pierwszy Robert Carsen wyreżyserował Czarodziejski flet w roku 1994 na Festiwalu w Aix-en-Provence (na czele zespołu Les Arts Florissants stał wówczas William Christie). I choć kanadyjskiemu inscenizatorowi z reguły zdarza się to wyjątkowo rzadko, dwadzieścia lat później znowu wziął na warsztat to mozartowskie arcydzieło, odpowiadając tym samym na złożone mu przez Operę Paryską zamówienie. Zapytany o powody podjęcia takiej decyzji tłumaczy, że wynika to z charakteru samego dzieła, które charakteryzuje się tym, iż w zależności od wieku i doświadczenia odbiorcy, a także reżysera, może być odczytywane na różnych i zmieniających się z upływem czasu poziomach interpretacyjnych.
Można do niego wracać wielokrotnie i za każdym razem odkrywać nowe znaczenia i sensy. I tak na przykład w skrajnych przypadkach Czarodziejski flet da się odczytać jedynie jako wspaniałą bajkę dla dzieci lub przeciwnie – jako niezwykle poważną refleksję na temat życia i śmierci. W wystawianej właśnie w Opéra-Bastille nowej inscenizacji rzeczonego dzieła – pokazanej już w zeszłym roku w Baden-Baden – Carsen podąża tym drugim tropem. Analizując libretto zauważył, że jest ono nacechowane obsesją śmierci, którą przywołuje się w nim około sześćdziesięciu razy. Już na samym wstępie Tamino ledwie unika uduszenia przez węża. Następnie nie sposób nie przywołać dwóch samobójczych prób: Paminy i Papageno. Zresztą ta pierwsza wspomina też o śmierci, kiedy Tamino nie chce odpowiedzieć na jej słowa. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |