opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

145 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Łaska mediolańska na pstrym koniu jeździ

Premiera galowa na otwarcie sezonu operowego w mediolańskiej La Scali budziła duże zainteresowanie. W Polsce - z powodu zaproszenia Piotra Beczały do roli Alfreda, co jest kolejnym znakiem światowej pozycji naszego tenora. Do obsady włączono też znakomitego serbskiego barytona Zeljko Lucicia, który miał pełnić rolę wstrzemięźliwego ojca Giorgio Germonta. Ale największą sensacją miała być sama Violetta, czyli Traviata, o której krążyły już legendy, bo po występach Diany Damrau na scenie MET uznano, że właśnie ta rola jest dla niemieckiej sopranistki wręcz stworzona. Zaczęło się bardzo uroczyście, co mogli obserwować także widzowie w całej Polsce, dzięki bezpośredniej transmisji satelitarnej do sieci kin Multikino (w dniu następnym retransmisję audio mediolańskiej premiery nadawała radiowa „dwójka”). W loży honorowej pojawiły się takie znakomitości jak przewodniczący Komisji Europejskiej José Manuel Barroso i prezydent Republiki Włoskiej Giorgio Napolitano, zagrano Hymn Państwowy, minutą ciszy uczczono zmarłego Nelsona Mandelę i wszystkie światła zgasły, bowiem zaciemnienie potraktowano jako namiastkę teatralnej kurtyny, miało ono zresztą dodatkowe znaczenie dramaturgiczne w innych miejscach spektaklu. Choć bilety na galową premierę były koszmarnie drogie na sali znalazło się jednak wystarczająco wielu zapamiętałych miłośników tej najsłynniejszej opery Verdiego wystawionej na zakończenie obchodów 200-lecia urodzin kompozytora, aby wyrazić swoją opinię po zakończeniu przedstawienia, co należy do miejscowej tradycji. Diana Damrau spodobała się najbardziej, o czym świadczyły długie owacje i rzucane na scenę kwiaty, Piotr Beczała spotkał się z mieszanym przyjęciem, bo prócz aplauzu pojawiły się też buczenia, pozostali soliści, w tym także baryton Zeljko Lucic i „udająca” Florę atrakcyjna Giuseppina Piunti byli umiarkowanie fetowani lub wręcz napotkali na ciszę „dobiegającą” z widowni. Jedynie grająca znakomicie służącą i powiernicę Violetty Anninę Mara Zampieri otrzymała należny jej talentowi aplauz, choć zaśpiewała zaledwie kilkanaście nut.

Traviata,La Scala 2

Całością dyrygował z wielkim wyczuciem możliwości śpiewaków i muzykalnością Daniele Gatti. Trudno natomiast powiedzieć, dlaczego realizację sceniczną przedstawienia, które na deskach La Scali nie pokazywało się od ponad 10 lat, powierzono ekipie rosyjskiej, bo prócz reżysera Dmitri Tcherniakova przyjechała jako autorka kostiumów Elena Zaytseva, zaś reżyserią świateł zajmował się Gleb Filschtinsky. Być może był to rodzaj eksperymentu na granicy prowokacji, a może pogoń za modą na Rosję – wszak do muzycznej realizacji Pierścienia Nibelunga w ostatnim Festiwalu Wagnerowskim w Bayereuth też zaproszono Rosjanina Kiriła Petrenko.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART