opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




15 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

30 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Łaska mediolańska na pstrym koniu jeździ

Może jedynie kostiumy zdradzały, że akcję przeniesiono z XIX wieku w wiek XX czy XXI, ale większość scenicznych posunięć obmyślono „po bożemu”, rzecz działa się w paryskim salonie i w podparyskiej wiejskiej posiadłości, ważną zmianą było, iż Violetta nie umiera na gruźlicę, jest za to złamaną przez los chorą psychicznie alkoholiczką i narkomanką. Stworzyło to dla wykonawców dodatkowy atut. Śpiewacy i dyrydent wykonali ten końcowy fragment niezwykle dramatycznie i z ogromnym napięciem. Realizatorzy nie skorzystali też z usług baletu w akcie trzecim. Za to chór w momencie sceny hiszpańskiej atakuje Alfreda, drażniąc go swoją ciekawością, co doprowadza do podniesienia napięcia w salonie Flory. Wszystko to jednak były odstępstwa minimalne w stosunku do niektórych głupawych i bezsensownych realizacji w ostatnim czasie, nie wyłączając warszawskiej, gdzie Traviatę ucharakteryzowano na Dodę. Bardzo trafnie wykorzystano w La Scali oświetlenie sceny, bo te partie śpiewane, które były głosem wewnętrznym Violetty, rozgrywały się w półmroku, dając do zrozumienia, że osoby postronne tego nie słyszą. Można mieć jedynie żal do autorki kostiumów, że zupełnie nie zadbała o wygląd postaci tytułowej. Diana Damrau jest artystką nieco otyłą, co niestety jej suknie podkreślały, a nie ukrywały.

Traviata,La Scala 3

Ten aspekt mediolańskiego przedstawienia uznać jednak trzeba za całkowicie drugorzędny, bowiem maestria wokalna i sceniczna niemieckiej solistki pokrywała wszelkie rzeczywiste i domniemane wady scenicznej realizacji opery. Mieliśmy bowiem do czynienia z niewiarygodnym popisem talentu aktorskiego i śpiewaczego występujących łącznie, jaki zdarza się raz na sto lat. Diana Damrau mimo, że nie jest pięknością i przekroczyła już 40-tkę, całkowicie zdominowała swoją osobowością wszystkich pozostałych wykonawców. Gdy ona pojawiała się na scenie reszta przestawała się liczyć. Osobowość Violetty biła z całej postaci artystki, z jej mimiki, sposobu poruszania się, celnej gestykulacji, i oczywiście rewelacyjnie prowadzonego głosu. Nic dziwnego, że na tle Violetty Alfred wypadł bardziej blado. Piotr Beczała śpiewał pięknie, odgrywał swoją rolę z ogromnym poświęceniem i zapałem, co widać było np. w scenie bójki w III Akcie, ale w zestawieniu z Dianą Damrau mógł się wydawać nieco sztywny. W ostatnich epizodach jego głos wydawał się lekko zmęczony i mniej swobodny w atakowaniu wysokich fermat, brakowało brawury, którą u tenorów Włosi cenią bardzo wysoko. Drobne niedostatki jakości wykonania na scenie La Scali jeszcze dobitniej odsłoniło nagranie emitowane w radiu. Tutaj np. można było usłyszeć, że nawet renomowany baryton o aksamitnej barwie Zeljko Lucic ma zachwiania intonacyjne. Nie zmienia to jednak ogólnej oceny – Traviata na scenie opery w Mediolanie była wydarzeniem artystycznym, o którym długo będziemy pamiętać.

                                                               Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART