opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 maj 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

57 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Oniegin dla wytrwałych

Tym razem główną osobowością przedstawienia okazała się Anna Netrebko. Początkowo wydawało mi się, że jej głos jest za lekki do tej partii, tak jak za zbyt ciężki uchodzić mógł we wcześniej wykonywanych rolach belcantowych i koloraturowych. Szybko jednak wyjaśniło się, że było to wrażenie pozorne, ponieważ już w monologu, towarzyszącym pisaniu listu, artystka potrafiła skupić całkowitą uwagę na swoim śpiewie, odznaczającym się w równej mierze siłą ekspresji, co kulturą brzmieniową. Nawet w forte głos nie przybierał ostrego czy krzykliwego zabarwienia, lecz odznaczał się w pełni wyrównaną emisją. A przy tym śpiewaczka potrafiła stworzyć zarazem interesującą postać od strony aktorskiej, ukazując jej przemianę z młodej, niedoświadczonej, acz świadomej swych pragnień dziewczyny, w dojrzałą kobietę, osiągającą wysoką pozycję społeczną i potrafiąca zachować swą godność. Po raz pierwszy też spotkałem się, że w scenie imienin nie tylko Leński, ale i Tatiana z niepokojem przeżywa uwodzenie przez Oniegina jej siostry Olgi, co nie pozwala jej cieszyć się z okolicznościowych kupletów Triqueta i przygotowanych z tej okazji niespodzianek, na które zdaje się w ogóle nie zwracać uwagi, całkowicie pochłonięta nerwowym śledzeniem poczynań mężczyzny, choć przestrogę powinno już było stanowić dla niej jego okrutne naigrawanie się z choroby wuja przy ich pierwszym spotkaniu. Pewna huśtawka nastrojów i skłonność do egzaltacji, która znamionuje tę postać w pierwszym akcie, wynika zapewne z przeniesienia na nią własnych skłonności kompozytora, albowiem, jak z żadną inną, z nią właśnie w pełni się utożsamił.

W grze Piotra Beczały jest za dużo pozerstwa, a zwłaszcza rozdawanych na prawo i lewo uśmiechów, co sprawdza się w przypadku uwodziciela jakim jest Książę w „Rigoletcie”, ale razi u sentymentalnego poety Leńskiego. O ile w pierwszym akcie potrafił z ogromnym wyczuciem nawiązać do rosyjskiej tradycji wykonawczej, również swą nienaganną ruszczyzną, to we wspomnianej scenie na imieninach zabrakło jakby wystarczających środków aktorstwa wokalnego, by wydobyć i przekazać cały dramatyzm sytuacji, wynikający z zazdrości i urażonej dumy odtwarzanej przezeń postaci. Odzyskał wrażliwość dopiero w wyjątkowo subtelnie zaśpiewanej arii przed pojedynkiem, w której emocje znalazły wyraz w modelowanej barwie głosu oraz dobieraniu zróżnicowanych odcieni dynamicznych, od zaledwie nucenia po śpiew pełnym głosem, choć do całkowitej satysfakcji zabrakło sięgnięcia po falset jako środek ekspresji szczególnie ceniony w rosyjskiej tradycji wykonawczej.

Odwołał się za to do niego w swoim arioso Mariusz Kwiecień, który w znacznej mierze powściągnął swoją skłonność do szarżowania zarówno głosem, jak i przesadnym zachowaniem scenicznym, na co pozwolił sobie dopiero w ostatniej scenie. Mimo że jest to tytułowa rola, to pod względem muzycznym pozostaje w cieniu Leńskiego i Tatiany, a nawet Griemina, będąc pozbawiona efektownych ustępów solowych i może dlatego skłania niekiedy wykonawców do nadmiernych efektów, by zaistnieć dla widzów w tej konkurencji i przyciągnąć ich uwagę?

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART