opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




18 maj 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

36 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„L’Aiglon” Honeggera/Iberta w Opéra de Lausanne

O napisanie muzyki do tego libretta Gounsbourg zabiegał jednocześnie u Arthura Honeggera i Jacques’a Iberta, przekonany, że zarówno pierwszy, jak i drugi kompozytor świetnie sobie poradzą z przełożeniem opisanej historii na język muzyczny. Ostatecznie nie musiał jednak dokonywać żadnego wyboru, albowiem obaj kompozytorzy postanowili, że skomponują tę muzykę razem, jak to sami określili - „na cztery ręce”.

Aiglon,Lozanna 3

Całą pracę podzielili w ten sposób, iż Ibert napisał bardziej liryczne akty: pierwszy i ostatni, zaś Honegger akty środkowe: II, III i IV, o bardziej dramatycznym i dynamicznym charakterze. Kreacja Orlątka miała miejsce w marcu w 1937 roku w Operze Monte Carlo pod dyrekcją François Ruhlmanna i od razu zakończyła się dużym sukcesem. Natomiast szwajcarska premiera opery nastąpiła dopiero w roku 1953, w genewskim Grand-Casino, i do tej pory już nigdy ona na żadną z tutejszych scen nie powróciła.

Aiglon,Lozanna 4

Dzisiaj możemy już bardziej obiektywnie przyznać, że o ile tekst Caina nieco się zestarzał, rażąc w niektórych momentach wręcz napuszonym stylem, o tyle muzyka tego trwającego półtorej godziny dzieła porusza szlachetnym liryzmem i porywa heroiczno-epickim powiewem, zaskakuje subtelnym kontrapunktem i bogatą orkiestracją, a także budowanymi z wyraźnie teatralnym temperamentem kontrastami. Te wszystkie walory partytury Honeggera/Iberta doskonale słychać w zniuansowanej i wyrafinowanej, eksponującej poetyckie akcenty, a zarazem zdradzającej mistrzowstwo w prowadzeniu dramaturgicznej narracji interpretacji niezrównanego znawcy i entuzjasty muzyki francuskiej Jean-Yves’a Ossonce’a, stojącego na czele Orchestre de Chambre de Lausanne (wśród muzyków tego prestiżowego zespołu zasiada także polski skrzypek Piotr Kajdasz).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART