opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 maj 2024       


Wydarzenia

  • Manru 669-136.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

56 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Jenufa” Janaczka w Opéra d’Avignon

A na rzeczoną realizację warto się było wybrać z wielu powodów. Po pierwsze dużą satysfakcję sprawia warstwa wizualna spektaklu, autorstwa austriackiego reżysera Friedricha Meyer-Oertela, byłego szefa placówek operowych w Mayence, Mannheimie, Wuppertalu i Darmstadt, znanego między innymi z oryginalnych i bardzo cenionych inscenizacji oper Mozarta, a także dzieł kompozytorów współczesnych. Przygotowana przez niego (we współpracy z asystenką Ruth Ormann, Heindrum Schmelzer - scenografką i autorką kostiumów oraz reżyserem świateł Haansem Haasem) wizja janaczkowego dzieła odznacza się prostotą, ujmującą plastycznością i dramaturgiczną skutecznością.

Jenufa,Avinion 2 W pierwszym akcie przywołany jest pagórkowaty pejzaż morawskiej wsi, z wypełniającym całą przestrzeń widokiem zabarwionego na żółto pola, z którego jakby dopiero co zebrano zboże. Ten obraz doskonale koresponduje z klimatem tego aktu, w którym kompozytor chciał oddać niemalże sielankowy nastrój malowniczej i tak bliskiej jego sercu prowincji. Obserwujemy tu radosną zabawę powołanych do wojska i szykujących się do opuszczenia rodzinnych stron młodzieńców, wyczuwamy bliskość młyna Buryjów, stanowiącego centrum towarzyskich spotkań, spoglądamy życzliwie na zaloty Stevy. Prawdziwy dramat zawiązuje się w scenie, podczas której odepchnięty przez Jenufę Laca rani jej twarz nożem. Od tego momentu elementy folklorystyczne całkowicie ustępują miejsca ludzkiemu dramatowi, co również się przekłada na warstwę scenograficzną. Oto bowiem w akcie drugim nad wzmiankowanym żółtym polem zwisa bardzo nisko opuszczony i podtrzymywany grubymi drewnianymi balami dach - jak się domyślamy młyna - symbolizujący przytłaczający ciężar społecznych konwencji i nakazów, a także w pewnym stopniu jakby odcięcie się owej małej społeczności od reszty świata i trwanie w klaustrofobicznej przestrzeni bezlitosnych reguł, których ofiarami są Jenufa i jej małe dziecko, ale przecież także i Kościelnicha.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART