GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„The Importance of Being Earnest” Barry’ego w Opéra de Nancy
Strona 4 z 4
Mamy tu też do czynienia z rozległą serią stylizacji, w którą Barry wplata najróżniejsze nawiązania do folkloru czy ulubionej przez kompozytora IX Symfonii Beethovena, a wszystkie te elementy funkcjonują jako siła napędowa, wzmacniająca oddźwięk każdej ze scen. Można zatem powiedzieć, że specyficzny język teatralny Wilde’a znajduje tutaj swoje pełne i intrygujące odzwierciedlenie w fascynującej warstwie dźwiękowej. Trzeba też natychmiast dodać, że zmierzenie się z tą niezwykle złożoną i skomplikowaną partyturą stanowi dla wszystkich wykonawców - solistów, orkiestry i szefa - nie lada wyzwanie, zwłaszcza pod względem wspomnianych już wyżej stale się zmieniających i precyzyjnie na siebie zazębiających pulsacji rytmicznych.
Otóż wszyscy uczestnicy tej pierwszej realizacji scenicznej The Importance of Being Earnest wywiązują się ze swych nadzwyczaj ryzykownych zadań bez najmniejszego zarzutu, porywając przekonaną publiczność nie tylko najwyższej próby profesjonalizmem, ale także zaangażowaniem i udzielającym się entuzjazmem. Oprócz wymienionych już solistów salwy śmiechu wywołują także tenor Chad Shelton w roli Johna Worthinga i baryton Phillip Addis jako Algernon Moncrieff oraz obsadzeni w drugoplanowych, ale przecież świetnie napisanych, emplois: mezzosopranistka Diana Montague (Miss Prism), baryton José Luis Barreto (Lane) i aktor Steven Beard (Wielebny Kanon Ornat). Zbiorowym bohaterem opery jest bez przerwy aktywny i zadziwiająco sprawny w wymyślonych przez Lorenę Randi komicznych układach choreograficznych chór. Stojący na czele Orchestre symphonique et lyrique de Nancy młody amerykański dyrygent Tito Muňoz po mistrzowsku uzyskuje precyzję nawet najdrobniejszych figur rytmicznych, wydobywa intrygujące zestawienia brzmieniowe i uwydatnia matematycznie konstruowane struktury, nadając zarazem całemu wykonaniu niemalże instynktowną ekspresję i pozwalającą zapomnieć o ogromie włożonej w przygotowanie tego przedstawienia pracy spontaniczność. Jak widać dyrektor Opéra de Nancy Laurent Spielmann potrafi udowodnić, że nawet tradycyjnie nastawionej publiczności można z powodzeniem proponować współczesne kreacje, pod warunkiem, iż posiadają one rzeczywiste walory artystyczne i że są wystawiane na tak świetnym jak omawiana produkcja poziomie. Leszek Bernat |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |