GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„The Importance of Being Earnest” Barry’ego w Opéra de Nancy
Strona 2 z 4
Zanim to jednak nastąpi, po tę ze wszech miar ciekawą partyturę sięgnęła - ku dużej radości widzów - francuska Opéra de Nancy, prezentując jej pierwszą na świecie realizację sceniczną (wprawdzie dwa lata temu dzieło to było wykreowane w Los Angeles, ale w wersji koncertowej). Otóż opera komiczna w trzech aktach (z podtytułem: frywolna komedia dla poważnych ludzi) The Importance of Being Earnest powstała w oparciu o noszącą ten sam tytuł sztukę Oscara Wilde’a (polski tytuł: „Bądźmy poważni na serio”), której akcja osadzona jest w schyłkowym, niezwykle purytańskim okresie epoki wiktoriańskiej i której bohaterami są dwaj bogaci młodzieńcy, John Worthing i Algernon Moncrieff, oraz wymyślona przez nich postać Ernesta, za którego, w zależności od sytuacji, każdy z owych młodzieńców się podaje. Wilde prowadzi tutaj swoistą grę z językiem, której celem jest pokazanie absurdalności zachowań wszystkich protagonistów, a także obnażenie besensowności tworzonych przez nich sytuacji i w ten sposób zwrócenie naszej uwagi na grzechy, słabości, dziwactwa, tudzież hipokryzję i powszechne tchórzostwo gatunku ludzkiego.
Redagując na podstawie tego tekstu libretto do swojej opery, Barry zachował wszystkie „sprężyny” wyrafinowanego humoru i ironii, pokazując zarazem, iż wbrew pierwszemu wrażeniu ów lekki ton narracji jest podszyty podtekstem o bardziej poważnym i wręcz wywołującym niepokój tonie. Ponieważ niezwykle istotnym elementem w sztuce Wilde’a jest jedzenie, którego znaczenie Barry podtrzymał w operze, reżyser Sam Brown i jego scenografka (a zarazem autorka kostiumów) Annemarie Woods wypełniają przestrzeń sceniczną ogromną, trzypoziomową podstawką na ciasto. Jej centralną osią są kręcone schody, po których wbiegają i schodzą poszczególne postacie, co pozwala nadać całemu przedstawieniu odpowiednią dynamikę. Wspomniane jedzenie i sam akt jego spożywania stają się tutaj czynnikami napędzającymi akcję, są głównym nośnikiem treści rzeczonej opery.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |