GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOtello i Jago – operowe studium zazdrości i zawiści
Strona 3 z 4
Co prawda w głosie dają znać o sobie pewne oznaki zmęczenia, ale doświadczenie i dogłębnie opanowana znajomość stylu verdiowskiegio pozwalają mu nadrobić pojawiające się od czasu do czasu niedostatki brzmieniowe. Anna Lichorowicz, jako Desdemona, wyjątkowo pięknie zaśpiewała Pieśń o Wierzbie oraz Ave Maria, w zależności od wymowy towarzyszących im słów oraz pod wpływem sytuacji, w jakiej się znalazła grana przez nią bohaterka, dobierając odpowiednie odcienie barwowe i dynamiczne, poruszając się pomiędzy mezza voce i pianissimo, dbając przy tym o łagodność i kształtność kantyleny.
Ewa Michnik za sprawą odpowiedniego doboru dynamiki ograniczyła w otwierającym temporale wrażenie dźwiękowego chaosu, tworzącego się na premierze wskutek kluczowego rozwiązania scenicznego, związanego z postawieniem w oknie portalowym sceny pionowej ściany, w której otwierają się kwatery i ukazują się przerażone postacie zanoszących modły o ocaleniu statku, a w drugim akcie ukazane zostają sylwetki Desdemony i Kasja, ale stanowiącej jednocześnie akustyczny ekran, odbijający dźwięk w stronę widowni. Jeszcze raz potwierdza się reguła, że w operze obowiązują inne prawa niż w teatrze dramatycznym, albowiem w swej wizji inscenizacyjnej należy uwzględnić jej uwarunkowania, wynikające ze specyficznych potrzeb muzyki.
W finale opery dyrygentka przejęła poniekąd reżyserię, kiedy eksponując brzmienie kontrabasów i wiolonczel, a następnie różnicując proporcje brzmieniowe kolejnych, dołączających się sekcji instrumentów, za pomocą dynamicznej gradacji doprowadzając do dramatycznej kulminacji wraz z pojawieniem się Otella w sypialni Desdemony, albowiem w partyturze kompozytor dokładnie zapisał wszystkie rozwiązania sytuacyjne w związku ze skradaniem się tytułowego bohatera i gdyby tylko reżyser zechciał uważniej wsłuchać się w muzyczne podpowiedzi, to miałby dokładnie ustawiony ruch sceniczny i sposób poprowadzenia śpiewaka.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |