opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




17 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

37 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Czas się wypełnił!, albo tajemnica podróżnego kuferka

Oglądając po dwóch latach wrocławską inscenizację wagnerowskiego Parsifala utwierdzałem się w przekonaniu, że ten dramat muzyczny należałoby zgodnie z rozpowszechnioną w dzisiejszym teatrze praktyką po prostu przepisać i nadać mu nową wymowę, gdyż dotychczasowa w wielu wypadkach może sprawiać wrażenie nazbyt anachronicznej (np. ukorzenie kobiety przed mężczyzną w scenie nazbyt dosłownie potraktowanego umycia Parsifalowi stóp i ich wytarcia własnymi włosami). Skądinąd ciekawe, dlaczego nie sięgnięto po tę metodę po wojnie i nie przepisywano zbyt obciążonych nazistowską ideologią: germańskiego Pierścienia Nibelunga czy stanowiących apoteozę niemczyzny Śpiewaków norymberskich?

Parsifal 122-125

Wracając do Parsifala, to chyba ciekawszym byłoby uzasadnienie niemocy Amfortasa utratą przezeń wiary niż gonoreą, zważywszy przedkolumbijski czas akcji, a tak na marginesie można się zastanawiać, czy to właśnie Parsifal podsunął Thomasowi Mannowi pomysł uczynienia z tej choroby sposobu na zawarcie cyrografu przez Adriana Leverkuhna, bohatera jego Doktora Faustusa? Wzorem Herberta von Karajana, który dla podkreślenia dwoistej natury Kundry - świętej ladacznicy - obsadził ją przez dwie śpiewaczki: inną w aktach skrajnych, inną w środkowym, można by wydobyć podobną ambiwalencję w przypadku Amfortasa, cierpiącego na syndrom lubieżnika i mnicha, i tym razem artyście go odtwarzajacemu powierzyć też rolę Klingsora, jego rzekomego najzacieklejszego wroga, a w rzeczywistości personifikującego być może wyparte przezeń skłonności jego własnej osobowości?

Parsifal 122-143

Takie myśli przychodzą do głowy, gdy przebiegu przedstawienia nie usprawiedliwia w wystarczający sposób strona muzyczna na podobieństwo luterańskiej doktryny o zbawieniu. Tak było i w tym przypadku. Do czasu drugiego aktu można było odnieść wrażenie, że z przedstawienia tego całkowicie uszło życie, a na dodatek triumfuje w nim banał i kicz. Dopiero wraz z przeniesieniem akcji do zamku Klingsora (czyżby rzeczywiście działały jego czary?), dał znać o sobie triumf odtwórców partii Kundry oraz tytułowej. Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak stworzyła prawdziwie wielką kreację w roli tej pierwszej. Przede wszystkim udowodniła, że muzyka Wagnera, odpowiednio odczytana i zinterpretowana, może posiadać znamiona autentycznego belcanta, zwłaszcza gdy nie nadużywa się dynamiki.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART