opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

84 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Doświadczenie nadzmysłowe

Co do tego nie ma jednak pewności, należałoby zapytać samą Nicolę Raab. Ogólnie rzecz ujmując, „unowocześnienie” sztuki w stosunku do faktycznego czasu akcji opery nie wydaje się naciągane. Przez wzgląd na wciąż aktualną i powracającą tematykę, recenzentka – zazwyczaj skłaniająca się ku inscenizacjom tradycyjnym – byłaby nawet skłonna uznać za zasadne przeniesienie akcji do czasów współczesnych, pod warunkiem dochowania wierności oryginałowi i rezygnacji z „gwałtu” na sztuce w imię teatru autorskiego („bo to takie postępowe”). W ogólnym ujęciu jest zatem inscenizacja Nicoli Raab projektem głębokim, porywającym, wiarygodnym i wewnętrznie spójnym. To prawdziwa radość dla oczu, której nie są w stanie zmącić drobne potknięcia.

 Valencia 10

Śpiewacy, dyrygent, muzycy

Możliwość kilkakrotnego obejrzenia sztuki pozwala również lepiej ocenić przedstawienie pod kątem wokalnym i muzycznym. Podczas wykonania premierowego 25 marca dała się odczuć pewna nerwowość zespołu. Pochodząca ze Szwecji sopranistka Malin Byström, plasująca się bardziej w repertuarze od Lehara do Mozarta, od Webera do Pucciniego, od Mahlera do Verdiego, brzmiała raczej przeraźliwie niż przekonująco. Rejestr wysoki, bardziej wykrzyczany niż wyśpiewany, brzmiał ostro i przenikliwie, natomiast średni często niepewnie. Swoje zrobiła też sztywność gestykulacji, zimny, nordycki temperament i przesadna charakteryzacja aktorki, wpisana w inscenizację aktu I, co ze zgrozą powszechnie komentowano w czasie przerwy przed aktem II. Jej gra stała się bardziej przekonująca, przynajmniej pod kątem aktorskim, dopiero w akcie III, po metamorfozie w „świętą”, czego jednak nie można powiedzieć o stronie wokalnej. Byström doszła do formy w trzecim przedstawieniu serii, rejestr wysoki stały się mniej przenikliwy, bardziej wiarygodna stała się też jej gra aktorska. Pewnym usprawiedliwieniem jest wyjątkowy poziom trudności związany z rolą Thais, wymagającej w wielu miejscach wyśpiewania bardzo wysokich tonów (D!). Wydaje się jednak, że metalicznemu, lirycznemu sopranowi Byström brak jest nieco siły i pewności, których ta rola wymaga. Nawet gdyby Thais śpiewała głosem bogini, zapewne i tak przyćmiłaby ją jednak partia Athanaela. Siedemdziesięciojednoletni tenor Plácido Domingo debiutuje tu w barytonowej roli młodego mnicha. To, co niewtajemniczonym może wydawać się śmieszne, tu staje się prawdziwą sensacją i niezaprzeczalnym przykładem „kultury wysokiej” – co zostaje stwierdzone bez śladu patosu.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART