GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDoświadczenie nadzmysłowe
Strona 3 z 11
Streszczenie poszczególnych aktów Akt I Obraz pierwszy – Tebaida Młody cenobita Athanael powraca z rodzinnej Aleksandrii do swych braci mnichów mieszkających nieopodal Teb, opowiadając ze zgrozą o upadku obyczajów panującym w mieście za sprawą kurtyzany Thais, znanej mu z dawniejszych czasów kapłanki kultu Wenus. Kiedy Thais ukazuje mu się we śnie, mnich odbiera to jako boski znak, nakazujący mu nawrócenie kobiety na drogę wiary. Pomimo przestróg Palemona, odradzającego mu mieszanie się w życie innych ludzi, Athanael ponownie wyrusza do Aleksandrii. Obraz drugi – Aleksandria Poczucie obranej misji staje się dla Athanaela niemal obsesją. Odwiedza dawnego przyjaciela Nikiasa, który, jak się okazuje, jest jednym z kochanków Thais, i wydaje na nią cały swój majątek. Mnich opowiada mu o swoim planie jej nawrócenia. Nikias przestrzega przyjaciela przez zemstą bogini miłości Wenus. Nie wierząc, by jego zamiary się powiodły, przedstawia Athanaela Thais. Obydwoje spotykają się wieczorem podczas wyuzdanej uczty. Przemowa mnicha zasiewa w duszy Thais ziarno niepokoju, kobieta próbuje go ignorować, lecz podejmuje wyzwanie i zaprasza go do swego pałacu, by spróbował ją przekonać. Akt II Obraz pierwszy – U Thais Thais w samotności swojej komnaty zmaga się z wątpliwościami. Własne życie wydaje się jej puste. W pełnej rozpaczy „Arii przed lustrem” błaga Wenus, by zesłała jej wieczną młodość i urodę. Nadchodzi Athanael, który roztacza przed nią ekstatyczne wizje życia wiecznego. Mówi jej, że ją kocha – lecz miłością, której dotąd nie znała, czystą, duchową miłością chrześcijańską. Z początku nieco przestraszona jego słowami, Thais odczuwa po chwili przypływ wewnętrznego spokoju. Jest zaintrygowana, choć jeszcze nieprzekonana, czy chce wyrzec się grzesznego życia. Athanael czuje natomiast, że trudno mu się oprzeć urokowi kobiety. Błaga Boga o wytrwałość. Z oddali słychać śpiew Nikiasa wzywającego Thais. Sprzeczne namowy obu mężczyzn wywołują u kobiety rozterkę. Athanael opuszcza ją, oznajmiając, iż o świcie będzie czekał przed pałacem. Noc upływa Thais na rozmyślaniu. Obraz drugi – Przed domem Thais Po długich rozmyślaniach Thais zgadza się pójść do klasztoru. Athanael nakazuje jej spalić swój dom, tak by wszystko pozostawiła za sobą. Kobieta jest gotowa wyrzec się majątku, prosząc jedynie, by wolno jej było zachować posążek Erosa, który przypominałby jej, że nie grzeszyła miłością, lecz przeciwko niej. Posążek jest darem Nikiasa. Dowiedziawszy się o tym, Athanael niszczy rzeźbę. Na plac wysypują się rozbawieni goście Thais z poprzedniego wieczoru. Nikias wygrał właśnie sporo pieniędzy. Słysząc o zamiarze kurtyzany, towarzystwo zatrzymuje ją siłą. Tłum chce ukamienować obydwoje. Jedynie Nikias akceptuje przemianę Thais. Aby uratować kobietę i mnicha, rozrzuca wygraną. Udaje się mu odwrócić uwagę tłumu na czas ich ucieczki. Pałac Thais ogarniają płomienie, ona sama i Athanael znikają.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |