GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościCzyżby moda na Ryszarda Straussa?
Strona 1 z 4
Przez całe lata dzieła tego kompozytora były przez dyrektorów naszych oper skrupulatnie omijane. Na palcach jednej ręki można policzyć polskie inscenizacje oper Straussa. Jeżeli już jakieś jego dzieło wystawiano to najczęściej była to Salome, rzadziej Kawaler srebrnej róży. Opera Śląska w Bytomiu wystawiła w 1969 roku Arabellę, a Opera Wrocławska w 2009 polską premierę Kobiety bez cienia. W 2010 roku Opera Narodowa w Warszawie wystawiła Elektrę. Natomiast nie mieliśmy dawno okazji podziwiania na naszych scenach Ariadny na Naxos, jednej z najpopularniejszych w świecie oper tego kompozytora, zarazem jednej z najtrudniejszych do wystawienia. Polska premiera miała miejsce na scenie Opery Poznańskiej w grudniu 1926 roku, drugi raz wystawiono tą operę też na poznańskiej scenie 14 kwietnia 1984, i to cała polska historia tego dzieła. Na szczęście i w tym względzie ostatnio się co nieco zmieniło, 30 października 2009 wystawiono Ariadnę w Operze Bałtyckiej w Gdańsku, a ostatnio - 24 marca, miała miejsce udana premiera na scenie Opery Krakowskiej. Pierwotnie Ariadna na Naxos była pomyślana jako trzydziestominutowa opera kameralna, która zostanie wystawiona razem z komedią Mieszczanin szlachcicem Moliera. W tej formie miała swoją prapremierę 25 października 1912 roku na scenie nowo otwartego Teatru Królewskiego w Stuttgarcie. Wystąpili w tej premierze czołowi śpiewacy scen Berlina, Wiednia i Drezna (m.in. Maria Jeritza - Zerbinetta, Margarethe Siems - Ariadna), reżyserował sam Max Reinhard, a przy pulpicie dyrygenckim stanął kompozytor.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |