GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościHolender tułacz
Strona 6 z 9
Wypada zaznaczyć, że cała partytura tej opery opiera się zaledwie na kilkunastu głównych tematach (motywach) przewodnich, jeszcze nie tworzą one tej gęstej osnowy z jaką spotykamy się w późniejszych dziełach. Dwa najważniejsze: motyw przekleństwa wiecznego żeglowania (zwany też motywem Holendra tułacza) i motyw wybawienia przez miłość Senty odnajdujemy już w uwerturze będącej muzycznym przekrojem całej opery. Rozpoczyna ją, grany przez waltornie, motyw Holendra, na którym orkiestra maluje opadającymi chromatycznie gamami smyczków, oraz dzikimi akordami pozostałych instrumentów obłędny taniec okrętu – widma gnanego wichrem po wzburzonym morzu.
Tylko na moment pojawia się cisza i chwila ukojenia, w której rozbrzmiewa, intonowany przez rożek angielski, motyw Senty. Po chwili jednak burza kolejnym zrywem pędzi ku brzegowi rozszalałe fale, i wtedy przebija się przez nią chór marynarzy. W końcu rozwija się radosny motyw wybawienia i wierności, które zapewniają potępionemu wieczny spokój. Ta uwertura to pierwsza, znakomicie zrealizowana, próba malarstwa muzycznego, co z czasem stanie się cechą charakterystyczną całej Wagnerowskiej twórczości. To ona wprowadza widza i słuchacza w surowy klimat i atmosferę dalekiej północy gdzie rozgrywa się akcja opery.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |