GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościCyganeria" Pucciniego w Opéra de Marseille
Strona 1 z 4
Po triumfie Manon Lescaut w 1893 roku Puccini z trudem poszukiwał nowych inspiracji, a nieudane „przymiarki" do kolejnych tematów sprowokowały go do wypowiedzenia następujących słów: „Potrzebuję wyrazić muzyką prawdziwie ludzkie uczucia: miłość i ból, uśmiech i łzy - muszę je poczuć, a one muszą mną zawładnąć i mną potrząsnąć. Tylko wtedy mogę komponować i dlatego jestem tak wymagający w sprawie wyboru odpowiedniego tematu. Zabrać się do pracy w oparciu o temat, którego nie lubię, to istna męka". W pewnym momencie jego uwagę przyciągnęła La Louve sycylijskiego autora Giovanniego Vergi, którego nowela Rycerskość wieśniacza zainspirowała już uprzednio Mascagniego.
Puccini pojechał nawet do Katanii w celu spotkania się z Vergą i poznania sycylijskiego folkloru, fotografował rozmaite widoki i stroje, ostatecznie porzucił jednak ów projekt, a motywował to w następujący sposób: „Jeśli nie jestem poruszony, jeśli libretto nie przemawia do mego serca, jeśli mnie nie rozśmiesza ani nie doprowadza do płaczu, jeśli mnie nie wprawia w egzaltację ani mną nie wstrząsa, to już nic się nie da zrobić, bo to oznacza, że ten temat nie jest dla mnie".
Kiedy ostatecznie zdecydował się na komponowanie Cyganerii napominał karcącym tonem pracujących dla niego nad librettem Giuseppe Giacosę i Luigiego Illicę: „Nie interesują mnie heroiczne historie. Lubię postacie, które, tak jak my, mają serce, które żyją nadziejami i iluzjami, które poznają przebłyski radości i godziny melancholii, które po cichu płaczą i cierpią zachowując wewnątrz swe rozgoryczenie". A zaraz potem: „Jestem człowiekiem teatru i uprawiam teatr, jestem wzrokowcem. Widzę protagonistów, kolory, gesty. Jeśli pracując w domu nie potrafię zobaczyć danej sceny, to nie jestem w stanie napisać choćby jednej nuty". Łatwo się zatem domyślić, że pisanie libretta nowej opery musiało przebiegać w wyjątkowo burzliwej atmosferze.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |