GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościCyganeria" Pucciniego w Opéra de Marseille
Strona 1 z 4
Po triumfie Manon Lescaut w 1893 roku Puccini z trudem poszukiwał nowych inspiracji, a nieudane „przymiarki" do kolejnych tematów sprowokowały go do wypowiedzenia następujących słów: „Potrzebuję wyrazić muzyką prawdziwie ludzkie uczucia: miłość i ból, uśmiech i łzy - muszę je poczuć, a one muszą mną zawładnąć i mną potrząsnąć. Tylko wtedy mogę komponować i dlatego jestem tak wymagający w sprawie wyboru odpowiedniego tematu. Zabrać się do pracy w oparciu o temat, którego nie lubię, to istna męka". W pewnym momencie jego uwagę przyciągnęła La Louve sycylijskiego autora Giovanniego Vergi, którego nowela Rycerskość wieśniacza zainspirowała już uprzednio Mascagniego.
![]() Puccini pojechał nawet do Katanii w celu spotkania się z Vergą i poznania sycylijskiego folkloru, fotografował rozmaite widoki i stroje, ostatecznie porzucił jednak ów projekt, a motywował to w następujący sposób: „Jeśli nie jestem poruszony, jeśli libretto nie przemawia do mego serca, jeśli mnie nie rozśmiesza ani nie doprowadza do płaczu, jeśli mnie nie wprawia w egzaltację ani mną nie wstrząsa, to już nic się nie da zrobić, bo to oznacza, że ten temat nie jest dla mnie".
![]() Kiedy ostatecznie zdecydował się na komponowanie Cyganerii napominał karcącym tonem pracujących dla niego nad librettem Giuseppe Giacosę i Luigiego Illicę: „Nie interesują mnie heroiczne historie. Lubię postacie, które, tak jak my, mają serce, które żyją nadziejami i iluzjami, które poznają przebłyski radości i godziny melancholii, które po cichu płaczą i cierpią zachowując wewnątrz swe rozgoryczenie". A zaraz potem: „Jestem człowiekiem teatru i uprawiam teatr, jestem wzrokowcem. Widzę protagonistów, kolory, gesty. Jeśli pracując w domu nie potrafię zobaczyć danej sceny, to nie jestem w stanie napisać choćby jednej nuty". Łatwo się zatem domyślić, że pisanie libretta nowej opery musiało przebiegać w wyjątkowo burzliwej atmosferze.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |