GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościCyganeria" Pucciniego w Opéra de Marseille
Strona 2 z 4 Puccini rzeczywiście posiadał tak niezwykle wyostrzoną intuicję teatralną i tak klarowną wizję tego, czego pragnął, że posuwał się nawet do tyranizowania i tak już podlegających trudnej do wytrzymania presji librecistów. „Kiedy piszę operę - mówił kompozytor - staram się być przede wszystkim szczerym, prawdziwym i usiłuję ze wszystkich moich sił i wszystkimi możliwymi środkami nadać sens życiu bohaterów". Nie można się zatem dziwić, że zrozpaczeni stawianymi im wymaganiami libreciści wielokrotnie byli bliscy zerwania kontraktu i tylko dyplomatyczne działania wydawcy Ricordiego pozwalały w ostatniej chwili uniknąć fiaska całego przedsięwzięcia.
Kreacja dzieła miała miejsce pierwszego lutego 1896 roku w turyńskim Teatro Regio, aliści - niezależnie od wspaniałej interpretacji młodziutkiego (bo zaledwie dwudziesto-dziewięcioletniego) Arturo Toscaniniego i doborowej obsady solistów - spotkała się ona z dość powściągliwym przyjęciem. Reagującym nieprzyjaźnie krytykom nie śniło się nawet wówczas, że lekceważona przez nich partytura wejdzie do wąskiej grupy pozycji, które całkowicie zdominują repertuar teatrów lirycznych.
Zarazem prawdą też jest, że pod wieloma względami to nowe dzieło Pucciniego mogło nieco zniechęcać ówczesnych amatorów sztuki operowej: wystarczy chociażby wspomnieć o ryzykownym łączeniu zróżnicowanych lub wręcz przeciwstawnych poziomów ekspresji, o prostej i pozornie chaotycznej intrydze, o przyjmującej często formę lirycznej konwersacji i unikającej wielkich arii warstwie wokalnej. Na szczęście już parę miesięcy później, przy okazji kolejnej prezentacji, tym razem w Teatro Massimo w Palermo, Cyganeria została przyjęta z wielkim entuzjazmem. Dzisiaj wystawiają ją wszystkie teatry świata, a częstotliwość jej pojawiania się na scenie wpływa niejednokrotnie na zbanalizowanie naszego odbioru i - co gorsza - nie dostrzeganie zawartych w niej subtelności. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |