GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości"Jolanta" w Théâtre du Capitole w Tuluzie
Strona 1 z 4 Wykreowana w Teatrze Maryjskim w 1892 roku Jolanta Piotra Czajkowskiego jest jego dziesiątą z kolei i zarazem ostatnią operą, do której libretto napisał brat kompozytora Modest, obierając sobie za wzór dramat liryczny duńskiego dramaturga Henrika Herza zatytułowany Córka Króla René. Oznacza to, iż w przeciwieństwie do takich arcydzieł jak Eugeniusz Oniegin i Dama Pikowa - opartych na dziełach Puszkina - temat Jolanty nie jest zakorzeniony w bogatym dorobku literatury rosyjskiej. Niezależnie jednak od formułowanych wobec tego dzieła krytyk i jego krótkiej obecności na afiszu po petersburskiej prapremierze, trzeba w tym miejscu przypomnieć, że operą tą zainteresował się sam Gustav Mahler, który poprowadził jej niemiecką premierę w Hamburgu, a także triumfująca w roli tytułowej Galina Wiszniewska, legendarna śpiewaczka, a prywatnie żona Mścisława Rostropowicza. Publiczność różnych krajów poznawała Jolantę głównie dzięki gościnnym występom zespołów rosyjskich oraz nielicznym inscenizacjom prezentowanym w niektórych europejskich teatrach.
Jeśli chodzi o Francję to ma ona na swoim koncie zaledwie dwa koncertowe wykonania w Paryżu i jak do tej pory żadna placówka sztuki lirycznej nie wykazała zainteresowania tą ze wszech miar wartościową partyturą. Dobrze się zatem stało, że kierowany przez Frédérica Chamberta Théâtre du Capitole w Tuluzie postanowił jako pierwszy przywrócić wreszcie tę pozycję do bieżącego repertuaru, a gorące reakcje wdzięcznej publiczności w pełni potwierdziły słuszność takiej decyzji. O ile jednak muzyczna strona tej realizacji, przygotowana przez dyrektora artystycznego Orchestre National du Capitole Tugana Sokhieva - który miał już okazję zaprezentować się bywalcom warszawskiej Filharmonii Narodowej - wzbudza najwyższy szacunek, o tyle niewiele dobrego można powiedzieć o nietrafionej i zaskakującej ubóstwem inwencji inscenizacji Jacques'a Osinskiego.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |