GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości"Hamlet" w Opéra de Saint-Etienne
Strona 1 z 3 Ambroise Thomas (1811-1896) studiował kompozycję w Konserwatorium Paryskim u Zimmermana, Doulena oraz Lesueura i już w 1832 roku dzięki kantacie Herman et Ketty został laureatem Nagrody Rzymskiej. Podczas pobytu we Włoszech w prestiżowej Willi Medicis komponował głównie muzykę kameralną i dopiero po powrocie do Paryża w 1837 roku poświęcił się pisaniu oper, które wprawdzie zostały wszystkie zaprezentowane w formie scenicznej, jednak nie przyniosły ich autorowi oczekiwanych sukcesów. Zapewne właśnie z tego powodu współczesny mu Emmanuel Chabrier wypowiedział nieco złośliwe i z upodobaniem powtarzane zdanie: "Istnieje muzyka dobra i zła, a oprócz tego istnieje także muzyka Ambroise Thomasa". Niektórzy krytycy zarzucają mu konwencjonalny styl, a jeśli obecnie mimo wszystko zalicza się Thomasa do współtwórców francuskiej opery lirycznej to dzieje się tak za sprawą dwóch dzieł, które przyniosły rzeczonemu kompozytorowi niebywałą i na pewno zasłużoną popularność.
Chodzi tutaj o opéra-comique Mignon (1866) i powracającą od lat siedemdziesiątych zeszłego wieku do łask pięcioaktową operę Hamlet, która ostatnio cieszy się szczególnymi względami dyrektorów teatrów lirycznych we Francji. Jej nowe inscenizacje zapowiedziały placówki w Marsylii i Strasburgu, teraz zaś Hamleta wystawiono w Opéra de Saint-Etienne, która w tym sezonie działa już pod nowym kierownictwem Daniela Bizeray. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |