GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości"Atak na młyn" Bruneau w Opéra-Théâtre de Metz
Strona 1 z 4
Pod koniec stycznia francuska Opéra-Théâtre de Metz wystawiła czteroaktowy dramat muzyczny Alfreda Bruneau (1857 - 1934): Atak na młyn (L'attaque du moulin), dzieło wykreowane w paryskiej Opéra-Comique w roku 1893, które po trwających około dwudziestu lat - na początku zeszłego wieku - międzynarodowych sukcesach zaczęło po I wojnie światowej stopniowo znikać z repertuaru. Polskim melomanom nazwisko kompozytora niewiele mówi, toteż warto przypomnieć, że pochodził on z muzycznej rodziny - jego ojciec był skrzypkiem i wydawcą - i że gry na wiolonczeli uczył się w Konserwatorium Paryskim u słynnego w tamtych czasach Auguste-Josepha Franchomme'a, zaś kompozycji u Julesa Massenta. Pełniąc w roku 1905 funkcję dyrektora muzycznego Opéra-Comique zajmował się dyrygenturą, przez dużą część życia uprawiał także krytykę muzyczną. Przyjaźnił się z Césarem Franckiem i Gustavem Charpentierem, wszakże to spotkanie z Emilem Zolą oraz zainteresowanie reprezentowanym przez tego pisarza naturalizmem wpłynęło decydująco na estetyczne poglądy Bruneau.
Bliska współpraca kompozytora z Zolą zaowocowała przede wszystkim operą Le Rêve (Marzenie) i właśnie powstałym w oparciu o zaczerpniętą ze zbioru Les Soirées de Médan (Wieczory w Médan) nowelę - przerobioną na libretto przez Louisa Galleta - Atakiem na młyn, który dziewięć lat temu doczekał się wreszcie wystawienia, w niemieckim Giessen.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |