opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Papiez 131-123.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

65 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Atak na młyn" Bruneau w Opéra-Théâtre de Metz

Koncepcja inscenizacyjna reżysera Erica Chevaliera (zarazem dyrektora Opery w Metz) odwołuje się do schematu tragedii greckiej i dzieli przedstawienie - zgodnie ze strukturą noweli Zoli - na pięć wyraźnie od siebie oddzielonych części. Pierwsza z nich, pełniąca rolę prologu, precyzuje sytuację każdego z bohaterów, druga, wprowadzająca na scenę chór, ukazuje burzące spokojną egzystencję ludzi wydarzenie tzn. ogłoszenie wybuchu wojny przez walącego w bęben i przemierzającego widownię żołnierza, trzecia - pokazuje mieszkańców młyna próbujących znaleźć jakieś wyjście z dramatycznych okoliczności, czwarta - "zapętla" akcję i sugeruje, iż bohaterowie nie mają już żadnej szansy na uniknięcie tragicznego przeznaczenia (Merlier zostaje zatrzymany jako zakładnik do momentu wyjaśnienia śmierci Wartownika), a w części piątej jesteśmy świadkami rozwiązania pełnej napięcia i oczekiwania sytuacji, które niestety pociąga za sobą śmierć istot ludzkich. Takie rozplanowanie całej wizji scenicznej wydaje się tym bardziej uzasadnione, że ostatnie słowo należy tutaj do starej służącej Marceliny, postaci nie występującej w tekście Zoli, którą  twórcy opery powołali do życia powierzając jej funkcję antycznego koryfeusza lub wręcz antycznego chóru, komentującego wydarzenia i dodatkowo wzmacniającego pacyfistyczne przesłanie ukazującego potworności wojny pierwowzoru literackiego.

 Image

To właśnie dzięki Marcelinie (w tej partii podziwiamy świetną aktorsko i dysponującą ciemno brzmiącym, ładnie nasyconym mezzosopranem Julie Robard-Gendre), stającej się pierwszoplanową postacią rozgrywanego dramatu, opera Bruneau nabiera uniwersalnej i ponadczasowej wymowy. Bodajże najważniejszym pod względem dramaturgicznym epizodem dla owej roli jest umieszczona w akcie III rozmowa pomiędzy Marceliną i kojarzącym jej się z własnym synem, choć reprezentującym wrogą armię, Wartownikiem (ujmujący subtelnie prowadzonym tenorem Julien Drac).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART