opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

47 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Atak na młyn" Bruneau w Opéra-Théâtre de Metz

Akcja tego dzieła rozgrywa się w Lotaryngii podczas wojny francusko-pruskiej w 1870 roku, która nie tylko zakończyła się klęską militarną Francji, ale także upadkiem Cesarstwa, a nawet potężnym kryzysem społecznym i podważeniem pewnego systemu wartości. Na tym historycznym tle przedstawiony jest tragiczny epizod, którego bohaterami są mieszkańcy młyna, zamieniającego się wbrew ich woli w miejsce stacjonowania wojsk francuskich, z czego wynikają dramatyczne, doprowadzające do śmierci młynarza Merliera i niemieckiego Wartownika wydarzenia. Owa doskonale funkcjonująca w warstwie dramaturgicznej intryga pozwala na snucie głębszej refleksji na temat okrucieństwa wojny i mocy prawdziwej miłości, a równocześnie umożliwia pokazanie nieludzkiego mechanizmu powodującego, że szczęście prostych ludzi zostaje unicestwione przez brutalne i krwawe żywioły, wobec których niewinne jednostki pozostają kompletnie bezbronne.

 Image

Tej wręcz boleśnie realistycznej treści towarzyszy przykuwająca uwagę przejmującym liryzmem muzyka, której umiejętnie wydobywana przez prowadzącego Orchestre National de Lorraine Jacques'a Merciera siła oddziaływania wynika w dużej mierze z ciągłości języka dźwiękowego, pozbawionego tutaj charakterystycznych dla sztuki lirycznej przerw i zawieszeń czy typowo operowych recytatywów, zawierającego ponadto ograniczoną do minimum ilość doskonale się "wtapiających" w potoczystość dyskursu arii. Nie należy przecież zapominać, że Bruneau znajdował się pod przemożnym wpływem twórczości Wagnera (dotyczy to zwłaszcza Złota Renu i Holendra tułacza), od którego też się nauczył wykorzystywania przypisanych poszczególnym protagonistom motywów, z czego zresztą francuski kompozytor nie czyni stosowanej konsekwentnie metody. Natomiast na stronach jego partytury nie brakuje przywoływanych na ogół za pomocą wojskowych fanfar elementów o zdecydowanie patriotycznym zabarwieniu.

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART