opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

42 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Louise" w Opéra National du Rhin

Stojący na czele Orchestre Philharmonique de Strasbourg Patrick Fourniller jest obecnie uważany za jednego z najbardziej kompetentnych specjalistów w dziedzinie francuskiej muzyki operowej końca XIX wieku. W swojej interpretacji usiłuje on jednoznacznie wykazać, że, będący uczniem i w dużej mierze artystycznym spadkobiercą Masseneta, Gustave Charpentier  starał się w trakcie pracy nad Luizą nie zapominać o haśle "prima la parole" tzn. pisać muzykę już nie tylko realistyczną, ale wręcz naturalistyczną. Oznacza to, iż niemalże każda nuta rzeczonej partytury miała służyć wykreowaniu, w najmniejszym nawet szczególe, paryskiej atmosfery lat 1900 oraz odzwierciedlaniu przeżyć każdej z pojawiającej się w dziele postaci. (Podobno kompozytor rozważał nawet uruchomienie na scenie prawdziwych maszyn do szycia).

 Image

Temu samemu celowi służą wykorzystywane w partiach wokalnych (podobnie jak u Pucciniego) wołania, krzyki, śmiechy czy dajmy na to przechodzenie od deklamacji do śpiewu. Niektóre fragmenty przypominają też o długu zaciągniętym przez Charpentiera w stosunku do Wagnera odnośnie stosowania techniki leitmotywu, której jednak francuski kompozytor nadaje inny sens i znaczenie. Ponadto nie sposób nie wyrazić podziwu dla mistrzostwa twórcy Luizy w zakresie prowadzenia zmierzającej jakby w dwóch kierunkach orkiestracji: z jednej strony pilnuje on, aby słychać było niemalże każdy instrument oddzielnie (bo każdy z nich jest tutaj nośnikiem jakiegoś motywu lub znaczącego elementu), z drugiej zaś dba o globalną spójność dźwiękową i jednorodną paletę barw muzycznych. Na tym polu zespół filharmoniczny Strasburga grzeszy wyraźnymi słabościami, chociażby jeśli chodzi o precyzję i kolory brzmienia poszczególnych sekcji instrumentów, ogólnie jednak rzecz ujmując trzeba uczciwie przyznać, że przyczynia się on w dużej mierze do utrwalenia u obecnych na widowni przekonania o tym, iż ta wybitna pozycja we francuskim dorobku sztuki lirycznej zasługuje na stałą i dużo częstszą niż dotychczas obecność w bieżącym repertuarze teatrów operowych.

                                                                                        Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART